Leezy days - Reisverslag uit Autun, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Leezy days - Reisverslag uit Autun, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Leezy days

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

12 Oktober 2010 | Frankrijk, Autun

Dag 4 en 5 11/12 oktober 2010 St. Léger-sous-Beuvray (F)

Na drie zonnige dagen op rij, is het vanochtend bewolkt en koud. Een goed moment om de kachel te proberen.
Hij doet het uitstekend en ook de ringverwarming werkt. Wat een genot, dat alles doet wat het moet doen. Koelkast maakt koud, boiler maakt warm, kachel idem.
We lezen en lezen. Als na de lunch de zon tevoorschijn komt, gaan we aan de wandel. Bij de receptie hangt een wandelroute van 10 km.
In 2 uur te doen volgens de beschrijving.

Het is klimmen en dalen, voornamelijk over bospaadjes, dus die 2 uur is wat optimistisch.
Onderweg staan heel veel soorten paddestoelen, zodat Ruud zich helemaal kan uitleven in zijn nieuwste hobby: het fotograferen ervan.
De bospaden zijn geplaveid met een centimeters dikke laag lichtbruine bladeren, lichtgroene bolsters en donkerbruine kastanjes van de tamme kastanje.
Overal staan deze bomen en later zien we dat deze plaats er om bekend staat, met een kastanjeweekend, het laatste weekend van oktober.

Het is een mooie wandeling, met af en toe mooie vergezichten, weilanden met witte koeien, gehuchtjes met soms heel oude gebouwen.
Ook hier, zoals we al eerder zagen, de prachtig rood verkleurende wingerd op de huizen. In het dorp zelf drinken we een pilsje en doen wat boodschappen.
Dan nog even de "berg" omlaag en we zijn weer bij de camping. We zijn bijna 4 uur onderweg geweest.

Weer een lange nacht gemaakt (zoals elke nacht tot nog toe). Als de zon over de bergen komt, zien we een stralend blauwe lucht.
We kunnen de stoelen lekker buiten zetten, boek erbij en een kopje koffie. De rest van de dag doen we niets anders dan lezen, met een piepklein ommetje vanwege het schuldgevoel.
Dit hadden we kennelijk nodig.