Gaudi's Barcelona - Reisverslag uit Mataró, Spanje van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Gaudi's Barcelona - Reisverslag uit Mataró, Spanje van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Gaudi's Barcelona

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

20 Oktober 2010 | Spanje, Mataró

Dag 13 20 oktober 2010 Mataró (S)

Keurig om half twaalf vertrekt het volgeladen busje (22 personen) richting Barcelona en zet ons een half uur later af op de Plaza de Cataluñya,in het hart van de stad..
Het is erg druk met toeristen. Die haal je er zo uit, omdat ze met blote armen en benen lopen. De Barcelonezen zijn nogal winters gekleed.
Omdat de Turibussen bovenop helemaal volzitten (heel veel (nederlandse) schoolklassen), gaan we lopend naar ons eerste doel, de Sagrada Familia, de kerk die men in 1882 is begonnen te bouwen en die nog steeds niet klaar is.
Gaudi werd al kort na het begin van de bouw als architect aangesteld en hij heeft zich er behoorlijk op uitgeleefd. We zien hem pas op het laatste moment, er staan zoveel flatgebouwen omheen.

Er staat een rij voor de kassa's, maar het loopt gelukkig vlot door en dan kunnen we ons vergapen aan de vele beelden op en naast de hoofdingang. We zijn zo bezig met het bekijken en op de foto zetten ervan, dat we niet eens een totaalbeeld hebben genomen.
De beelden(groepen) stellen elk een van de staties van de kruisiging van Jesus voor. Binnen in de kerk kunnen we niet vrij rondlopen, ze zijn druk bezig de kerk voor te bereiden op het bezoek van de Paus over 2 weken.
Steigers moeten worden afgebroken, verlichting in de vorm van medaillons worden opgehangen, een man is de vloer alvast aan het zuigen.

Het is moeilijk om een overzicht van het geheel te krijgen, het is een wirwar aan kolommen, trappen, balkons, versieringen en mensen. Van de vele ramen zijn er nog maar een paar gebrandschilderd. Heel erg mooi van kleur zijn ze.
Het booggewelf is kitscherig versierd met sterachtige elementen, waarvan sommige met nog extra gouden stralen erin. Langs een zijmuur is een beeldschone balkonwand gemaakt, waar het licht prachtig dorheen speelt.
Ergens in het midden hangt iets dat lijkt op het dak van een draaimolen, met daaronder een Jesus aan het kruis (?), die lijkt op Yuri van Gelder aan de ringen. Heel bizar.
Als geheel vinden we het geen mooie kerk. Gaudi wilde teveel van zijn fantasieën bij elkaar brengen lijkt het.

Met de trap omhoog mag niet, het moet met de lift. Dat betekent een klein halfuur in de rij, maar dat is niet erg, ondertussen kun je van alles bekijken. Het uitzicht vanaf de toren is mooi. Je kijkt over heel B. tot aan de zee.
Naar beneden gaat met de wenteltrap, met onderweg steeds leuke doorkijkjes en uitzichtpunten. Eenmaal weer beneden gaan we de expositie in de catacomben bekijken.
Die geeft een overzicht van de bouw, er staan gipsmodellen van de pilaren, kapitelen e.d. en je ziet welke natuurlijke vormen de inspiratie vormden voor Gaudi.
Op foto's zie je dat het vroeger vrijwel onbebouwd was rondom de kerk.
Hierna zijn we aangekomen bij de veel oudere achterzijde van de kerk. Na het mooie strakke van de voorkant, valt de overdadige, barokke versiering ervan ons wat tegen.

We lopen vanaf hier naar het Parc de Güell, ook een van Gaudi's projecten. De entree wordt gevormd door twee sprookjeshuizen, met prachtige smeedijzeren hekken ertussen.
De trappen zijn versierd met mozaiekfiguren en leiden naar de zaal van de 100 zuilen. Het zijn er 86 en ze staan allemaal meer of minder scheef. Het is nu even muziektempel, er vindt een korenfestival plaats.
We luisteren naar een paar liederen. Bovenop deze "zaal" ligt een heel groot zandplein, omzoomd door een slingerbank versierd met mozaiek.
Overal verkopers van kunst en kitsch, muzikanten en veel toeristen. We lopen nog door het park, met zijn bijzondere versieringen en het huis van Gaudi zelf, nu een museum.

We zijn het lopen moe en nemen de Turibus terug naar de Plaza de C., waar we om 19:45 uur voor het Hard Rock Café zullen worden opgepikt. We kopen een kaartje voor 2 dagen, zodat we morgen verder kunnen.
Er is nog tijd voor een pils in het rumoerige, maar druk en gezellige café. Er hangen en staan allerlei attributen van pop/rock-artiesten.