Bruisend Barcelona - Reisverslag uit Mataró, Spanje van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Bruisend Barcelona - Reisverslag uit Mataró, Spanje van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Bruisend Barcelona

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

21 Oktober 2010 | Spanje, Mataró

Dag 14 21 oktober 2010 Mataró (S)

Ook vandaag nemen we de shuttle van 11.30 uur en hij zit weer vol. Eenmaal op het grote plein, besluiten we te beginnen met de beroemdste straat van Barcelona, de Ramblas.
Aan weerszijden van de brede straat is een rijbaan, maar in het midden is er een heel breed wandelgedeelte. Kiosken met bloemen, souvenirs en veel levende standbeelden.
Sommige ervan zijn dermate goed, dat je moeite hebt te geloven dat het levende mensen zijn. De grote Mercado laten we rechts liggen, het is erg vol en we hebben er al heel veel gezien op onze reizen.

De Ramblas eindigt bij het reusachtig hoge standbeeld van Christoffel Columbus, met daarachter de jachthaven. We willen eigenlijk naar het Maritiem Museum, maar omdat we ook nog de Turibus kaartjes hebben, doen we dat eerst meer.
We moeten toch zeker nog een dag naar deze stad. De bus brengt ons op de Mont Juïc, waar behalve een museum van Jean Miro en het Catelaans Nationaal Museum, ook het Poble Espagnol is. Het laatste is een openlucht museum van (nagemaakte) huizen uit allerlei delen van Spanje.
Het is gebouwd vanwege de Wereldtentoonstelling van 1929 en zou tijdelijk zijn. Maar het was zo succesvol, dat het nu een officiële toeristische attractie is.

Omdat het hoog tijd is voor een sanitaire en culinaire stop, is dit een prima plek om uit te stappen. Er zijn veel restaurants, winkels, oude ambachten, exposities en het is bovendien een heel leuk dorp.
In het ronde trapgat van een gebouw hangt een installatie van Josep Guinovar. Het houdt ons lange tijd bezig, er is zoveel te zien en op elk punt zie je weer wat nieuws.
De permanente tentoonstelling van hedendaagse kunst daarentegen herbergt veel nieuwe kleren voor de keizer. Er zijn gelukkig ook wel dingen die we mooi/goed vinden.

Na een rondje door de beeldentuin, komen we langs een glasblazer, die met een snelheid van 1 per 5 minuten glazen stiertjes produceert. Een collega kan het net zo snel met bloemen.
Fascinerend om te zien en nog mooi ook. Dan is het alweer tijd om richting het centrum te rijden met de Turibus. De oortjes in en luisteren naar de informatie onderweg.

Net als genieten we van de vele art deco flatgebouwen met hun smeedijzeren balkonnetjes en versieringen. Dankzij een stadsherstelplan uit ca. 1860, is de oude, niet meer binnen de stadsmuren passende, bebouwing met de grond gelijk gemaakt, inclusief de muren.
Hiervoor in de plaats is een heel ruim opgezette stad gebouwd, die dankzij de toen heersende mode in bouwstijlen een lust voor het oog is. Een aantal bouwwerken, zoals Gaudi's La Pedrera (Casa Milá) en de Batlló, zijn wat extremer.

We hebben nog tijd om naar de Gotische kerk te lopen, maar die staat bijna helemaal in de steigers. Dat het een hele oude kerk is, is binnen goed te zien. Voor de kerk staan veel witte tenten, er is dit weekend een regionale produkten markt.
Naast de kerk staat nog een klein stuk van de stadsmuur en een stukje aquaduct. Schuin er tegenover is een fraaie tapasbar, waar we een biertje nemen, maar helaas niet genoeg tijd hebben om te eten.
We nemen ons voor om dat zaterdag te gaan doen; dan nemen we de late bus terug.

• 30 Oktober 2010 - 10:01

SMIBY:

Het La Padrera was ook de moeite van het bezichtigen waard. Jullie zijn er niet in geweest aan de foto's te zien.