Zwerven door Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Zwerven door Zaragoza - Reisverslag uit Zaragoza, Spanje van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Zwerven door Zaragoza

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

01 November 2010 | Spanje, Zaragoza

dag 25 1 november 2010 Zaragoza (S)
Het stormt nog steeds, maar het is lekker zonnig en niet koud. Vannacht is een van mijn tuinklompen weggewaaid, of door een beest meegenomen.
Een zoektocht over de camping levert niets op. Balen.
We nemen weer de bus naar Puerto del Carmen en gaan vandaar lopend naar het Palacio de la Aljafería. De bebouwing is hier niet zo mooi als in Barcelona, het is veel gewoner en allerlei "stijlen" door elkaar.
Opeens wordt onze blik getrokken door een wel heel afwijkend gebouw, dat het museum van Pablo Serran blijkt te zijn. Gesloten wegens verbouwing.
Het Aljafería paleis is een mengsel van Moorse, Christelijke invloeden en is ook nog een tijd koninklijk paleis geweest. Een deel is nu voor het Aragonese Parlement, een deel zijn de vertrekken van Carlos III en de rest is ter bezichtinging.
Je kunt er heel wat tijd doorbrengen, er is veel te zien. Mooie bouwstijl met die leuke binnenplaatsen. Mooie versieringen. Het was heel erg vervallen en werd als kazerne gebruikt, maar vanaf 1947 zijn ze begonnen de zaak weer in ere te herstellen.
Net als we klaar zijn, worden we samen met de anderen naar buiten gedirigeerd. Het gebouw gaat om 14:00 dicht.
Van hier lopen we weer in de richting van het grote plein en komen onderweg een heerlijk luw terras tegen. Dat vraagt om een lunch. We zitten aan de voet van de stierenvechtarena. Jammer dat zulke mooie gebouwen voor zulke onaangename dingen worden gebruikt.
Na de lunch slenteren we via wat achterbuurtachtige steegjes langzaam richting plein. Het is er opvallend rustig vandaag.
Het watermonument staat uit, maar dankzij het glanzende oppervlak, is het toch nog erg mooi.
Ruud wil graag een foto van Goya maken, helemaal aan het andere eind. Daar staat ook La Lonja, een gebouw met hele mooie plafonds. Helaas ook om 14:00 uur gesloten en gaat niet meer open. We eindigen ons bezoek met een wandeling langs de Coso, die op dit stuk een en al souvenirwinkel is.
Daarna via de Paseo Independencia, een brede, sjieke winkelstraat, terug naar de Puerto del Carmen, waar de bus al klaar staat.
We komen netjes op tijd terug op de camping, wagen ons nogmaals aan de winkel (elders was alles dicht) en deze keer duurt het slechts 15 minuten.
Overigens hebben we net als gisteren veel voordeel van onze grijze haren gehad. Overal bejaardenkorting.

Ruud is enkele uren bezig om onze foto's uit te zoeken voor de website. We hebben gisteren en vandaag een aantal dezelfde dingen op de foto gezet, maar het verschil tussen zonnig en bewolkt levert toch een ander plaatjes op.

• 02 November 2010 - 09:37

AAY&L:

Hallo,

Mijn monitor op mijn werk is stuk denk ik, ik zie alle foto's onscherp.

Verder gaat alles goed in NN geen nieuws.