Voor de regen de kerk uit - Reisverslag uit Conty, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Voor de regen de kerk uit - Reisverslag uit Conty, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Voor de regen de kerk uit

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

06 November 2010 | Frankrijk, Conty

dag 30 6 november 2010 Chartres (F) - Conty (F)

Gisteravond hebben we bedacht dat het zonde zou zijn om de kathedraal van Chartres niet te bezoeken, nu we er toch zijn.
Of we nou zaterdag of zondag thuiskomen, wat maakt het uit. Dus starten we om half tien de wandeling langs de boorden van de l'Eure.
Het is een ideale manier om bij de kathedraal te komen; eerst een eind door het park en langs het water, waar wij knisperbladeren schoppend gepasseerd worden door schaars geklede mensen, dan een stuk door een oud gedeelte van Chartres.

Het is even klimmen voor je bij de kathedraal bent, maar het is de moeite waard. Even voor we er zijn komen we langs de (groente)markt. De kathedraal is heel groot en oud. Het meeste ziet er vuil en donker uit. Sommige delen zijn opgeknapt en dat maakt een enorm verschil.
Heel veel glas-in-lood ramen. We lopen dezelfde weg terug, met even een zijsprongetje het fijnproeversstraatje in. Het is te druk bij de bakker.
Bij het piepkleine koffiewinkeltje, waar je ook koffie kunt drinken, is nog een tafeltje vrij. Daarna nog even een snelle blik geworpen in de Eglise St. Etienne, maar die is ook aan een opknapbeurt toe.

We nemen ons voor om nog een terug te gaan naar deze stad. Nu moeten we voor 12-en de camping verlaten en zorgen dat we in Conty bij Amiens komen vanmiddag. Vanaf de rondweg om Chartres lijkt het of de kathedraal vrij in het veld staat.
De rit van vandaag voert helemaal door het echte platteland. Verrassend veel kastelen, heel veel kleine dorpjes en heel veel oude kleine kerkjes. In het Forêt de Dreux zijn ze aan het verzamelen voor een vossenjacht. In Anet is een enorm groot kasteel.
Naarmate we verder naar het noorden komen zien we steeds meer grote boerenhoeven, rondom zo'n binnenplaats. Het is langzaam, maar wel mooi rijden.
In het begin gaat het zo voorspoedig, dat ik verwacht al om 16:30 uur in Conty (21 km voor Amiens) te zijn. Door een kleine navigatiefout, moeten we een stukje omrijden (ca. 10 km) en komen daardoor in Hannaches, waar een mooi kasteel staat en verder bijna niets.

Bij Crevecoeur-le-Grand gaat het mis. In de stad is markt bij het kasteel en wellicht nog iets anders en de weg naar Conty (ca. 16 km verderop) is afgesloten. We vragen de weg, maar men wijst ons een omweg van zeker 25 km.
We maken een omtrekkende beweging en vallen Crevequeur van de andere kant aan. Hélas, ook hier een barrière. Dan maar linksom. Een heel eind gereden, bij een doodlopend dorp aangekomen. Gelukkig konden we er keren en terug richting C. Iets andere entree, weer barrière, weer linksaf en nu kwamen we op een D-weggetje uit.
Na een aantal kms. gelukkig een bordje met Conty 16 km. erop. Smalle weg, donker, maar gelukkig om 18:00 uur vinden we de camperplek.

Geen stroom, minimaal sanitair (hurk-WC), maar wel plek. Er staan al 7 campers op een rij. Volgens het boekje is er WiFi en komt de bakker om 09.00 uur langs. Het eerste klopt niet, hopelijk het 2e wel.
Direct na ons bezoek aan Chartres is het gaan regenen, van motregen tot echte regen, maar nu vanavond breekt het echt los. We zijn duidelijk op weg naar huis.