Noordwaarts langs de kust - Reisverslag uit Safi, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Noordwaarts langs de kust - Reisverslag uit Safi, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Noordwaarts langs de kust

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

16 Mei 2013 | Marokko, Safi

16 mei 2013 Sidi Kaouki - Safi 164 km

Vannacht werden we wakker van de regen, ik heb de gauw de dakluiken dichtgedaan en de tafel onder de luifel gezet. 's Ochtends was het weer stralend blauw. Via kustweg 301 rijden we richting Safi. In het begin zien we voornamelijk veel bos en langs de kust prachtige zandstranden.
Onderweg maken we nog een kleine bedevaart naar Moulay Bouzerktoun, een niksig gehucht aan zee, bij de tombe van een heilige is. De wandtegels zijn mooi en kleurrijk, verder is er eigenlijk niets te zien. We geven een balpen (daar vragen kinderen steeds om) aan een jongetje en vragen hem zijn naam te schrijven in onze reisgids.

Het landschap is later niet erg inspirerend, maar af en toe krijg je dan zo'n onverwacht mooi uitzicht op zee.
Even voor Kasbah Hamidouch is er markt en de ene na de andere ezelkar komt voorbij. Een bijzonder gezicht zijn de vrachtwagens met balen stro, die aan alle kanten over de wagen hangen. Bij de rivier Tensift (er staat nog water in) zou een oud fort moeten zijn, maar we zien het niet. Dankzij de rivier is hier veel land- en tuinbouw en we zien nu ook landbouwmachines aan het werk.
Bijna overal waar we geweest zijn is het vooral handwerk wat we gezien hebben, heel af en toe een tractor. Mensen zijn hier erg goedkoop.

In de badplaats Sidi Kédima lunchen we aan een boulevard. Van de mooie betegeling is weinig te zien, er ligt zo'n halve meter zand op en ook de weg ernaast verzandt langzaam. Hierna komen we nog langs spectaculaire kliffen, maar ook saaie lege stukken.
Safi is veel groter dan we verwachtten. Veel industrie aan de zuidkant.
In Safi willen we eigenlijk meteen naar de Coline de Poterie (de pottenbakkersheuvel) en dan door naar de camping, maar we kunnen het niet vinden, dus het wordt de camping.

Onder een paar oude dennenbomen vinden we een plek. Piet wordt diverse malen gewaarschuwd, dat de boom waaronder hij staat op omvallen staat en hij besluit toch maar opzij te gaan.
Hij is niet gevallen. Er lopen een heleboel pauwen rond op de camping en ze maken een heleboel lawaai. Ik mat mijn stoel met mijn nieuwe band en zolang de zon schijnt lezen we. Daarna is het te koud voor bier, een wijntje dan maar. Alweer op tijd naar binnen. Is dit Marokko????