Drielandentocht - Reisverslag uit Saint-Maurice-sur-Moselle, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Drielandentocht - Reisverslag uit Saint-Maurice-sur-Moselle, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Drielandentocht

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

27 April 2014 | Frankrijk, Saint-Maurice-sur-Moselle

27 april 2014 Berguème (B) - St. Maurice-sur-Moselle (F) 366 km

We maken geen haast, hoewel we vandaag vertrekken. Onze buurman van nr. 4 (trots: "ik kom hier al 19 jaar ieder voor- en najaar en altijd op plaats 4") waarschuwt ons om niet langs Bastogne/Bastenaken te rijden i.v.m. de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik.

Om 11:00 uur zijn we er klaar voor en gaan we richting St.Hubert en dan Bouillon om de grote stad te vermijden. Het voert ons door mooi Ardennen landschap, beschenen door een wat aarzelend zonnetje.
Om 12:15 uur rijden we Luxemburg binnen, waar niet veel aan is. Weg van de snelweg is het ongetwijfeld een prachtig land. We scoren nog even goedkope diesel (€ 1,19/l) en rijden dan een klein half uur later Frankrijk binnen. Ook hier begint het vlak en weinig spannend. Het wordt steeds dichter bewolkt.

De weg loopt grotendeels langs de in tegengestelde richting stromende, steeds jonger wordende, Moezel. De Moezel kronkelt, wij niet, dus dat betekent ettelijke Ueberquerungen (vind ik zo'n prachtig woord). Het landschap wordt bergachtiger. De verscheidenheid in voorjaarskleuren van de bomen is groot en aangenaam om naar te kijken.

We hebben al een paar keer dringend advies gekregen om eens naar het gebied van de Mille Etangs te gaan, compleet met routebeschijving. Ik zoek een camping in het gebied en kom terecht bij Saint Maurice-sur Moselle niet ver van Thillot. Camping Les Deux Ballons, met uitzicht op de Ballon d'Alsace en de Ballon de Versace.
Van de Ballons zien we niet heel veel, het terrein staat vol bomen. De eigenaar heeft het druk met andere dingen, "zoek maar een plekje en kom later maar naar kantoor". OK.

Tot onze vreugde komt de zon nog even tevoorschijn en kunnen we buiten nog van een alcoholische versnapering genieten.
Dan wordt het weer koud en het wordt weer binnen zitten met de kachel aan. We horen hier dezelfde ratelvogels als in Berguème, maar zijn er nog niet achter wat het zijn. Het houdt ons wel bezig.
Zuurkool met spek eten we vanavond, daar is het net weer voor.