Trogir - Reisverslag uit Kaštel Stari, Kroatië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Trogir - Reisverslag uit Kaštel Stari, Kroatië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Trogir

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

10 Mei 2014 | Kroatië, Kaštel Stari

10 mei 2014 Kastel Stari (Kr)

Ondanks een verbeterde bedstand slapen we slecht. We hebben last van muggen en de dekbedden zijn te warm. Ik lig als een goed getrainde soldaat met de vliegenmepper in de aanslag onder mijn kussen.
Bij de eerste zoem doe ik mijn bril op en de zaklamp aan en probeer de vijand te spotten. Het lukt drie keer en ik neem vreselijk wraak.
Een paar uur slapen en stijgen de eerste vliegtuigen met veel geraas op van vliegveld Split (op ca. 5 km afstand van hier). Weer wakker.

Ruud heeft gisteren gevraagd of ze weten waar we gas kunnen halen of laten vullen. De bazin en de receptioniste gaan vanochtend zelf op pad met onze gasfles (het is te moeilijk uit te leggen, zeggen ze) en tot onze grote vreugde komen ze met een gevulde fles weerom.

Na ontbijt en koffie pakken we de fietsen en gaan op bezoek bij Nada sr., om haar tuin te bekijken. Het is een behoorlijk grote moestuin, waar ze van alles in heeft staan. Bomen vol citroenen, sinaasappels, kersen en een vijgloze vijgenboom. Bedden met aardappels, tomaten, paprika's, tuinbonen, artisjokken enz.
Voor het huis veel druivenranken; ze maakt haar eigen wijn. Verder bakt ze ook nog heerlijke koekjes. Het was een leuk kijkje in de plaatselijke keuken.

Op de camping wordt weer driftig met de kantenmaaier gezwaaid. We worden er behoorlijk flauw van en gaan 's middags maar met de bus naar Trogir. Trogir heeft een oud stadscentrum, dat een eilandje is. Twee bruggen verbinden het met de rest van de stad.
Er is iets middeleeuws aan de gang, een markt, boogschieten, mensen in bijpassende kledij. In juni is er een internationaal middeleeuws vechtfestival, misschien een opwarmertje vandaag.
In de haven liggen diverse eilandhopboten.

Volgens PiWi kun je hier in de zomer over de hoofden lopen, maar wij vinden het nu al best druk met toeristen.
Het is een leuk stadje. We genieten van grote coupes ijs aan de haven. Terug op de camping, zien we dat onze maaister kennelijk siesta heeft gehouden en nu net weer is begonnen. Ze blijft doorgaan tot na het eten, maar dan is het ook klaar. Wij vertrekken morgen, dus voor ons helpt het niet mee.