Slowly door Slowakije - Reisverslag uit Krakau, Polen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Slowly door Slowakije - Reisverslag uit Krakau, Polen van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Slowly door Slowakije

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

07 Juni 2014 | Polen, Krakau

07 juni 2014 Zvolen (SK) - Krakau (P) 248 km

Lekker buiten ontbijten. Ondanks het late uur van gisteren, zijn de eerste ijshockeyers weer present. Terwijl Ruud DoDo verzorgt, werk ik mijn dagboek bij. We vertrekken pas laat, maar hoeven niet ver vandaag.
We komen al snel langs een winkelcentrum en doen wat inkopen bij Tesco's.
Zvolen is een redelijke plaats, met veel grote flats. Op een heuvel staat een groot oud kasteel.

De volgende stad Banja Bystricka is groot en modern. Het nieuwe klaverblad van wegen staat niet in de navi en omdat ik even niet oplet, gaan we de verkeerde kant op. Gelukkig zie ik het al gauw en we keren op onze schreden terug.
In een dorpje is het erg druk, er is markt. Langs de kant van de weg ook veel kraampjes met aardbeien en honing.

Het is een prachtige rit tussen twee nationale parken door. De weg slingert zich door de groene bergen, soms een ruisend stroompje ernaast. We moeten we een eindje klimmen, naar Donovaly, duidelijk een wintersportplaats, waar nu skydivers hun ding doen.

Bij een café/winkeltje stoppen we voor een kopje koffie bij de kabouters.
Veel motorrijders op deze weg, het is ook een prachtig gebied om door te rijden. Niet de Hoge Tatra, maar de wat kleinere broer ervan. Later zien we in de verte de besneeuwde toppen van de grote broer.
Meerdere kastelen onderweg.

In de meer noordelijke dorpen staan zwart geteerde houten huizen, zoals we die in Polen ook wel hebben gezien.
De boetes voor te snel rijden in de bebouwde kom zijn kennelijk hoog, want iedereen houdt zich strikt aan de 40 km die is toegestaan.
Het landschap verandert steeds, dan weer smalle kloven tussen dichtbeboste hellingen, dan weer meer open, met groene weiden en hellingen vol bloemen.

Slowakije gaat naadloos én grensloos over in Polen. De huizen in Polen zijn vaak hoger en hebben die typisch Poolse metalen dakpanplaten. Het ziet er net iets welvarender uit.
We rijden een heel stuk langs een rivier en zien kayakkers en mensen langs de waterkant. Het eerste stuk schiet niet op, allemaal dorpjes onderweg. Na Lebién wordt het snelweg, waardoor we toch al om 16:30 camping Korona bij Krakau aankomen.

• 09 Juni 2014 - 18:13

Sonja:

ha, die kabouters! Toen we nog in de Medanstraat woonden hebben we ooit met Sonja en Koen een huisje gehuurd bij Vladimir; op de terugreis hebben we toen voor onze laatste lokale valuta kabouters gekocht. Koen was nog klein en zat in een stoeltje achterin, Sonja had haar kabouter op de stoel naast haar in de gordel gezet en dat leverde onderweg veel bekijks op.
    De kabouters bleven naar kunststof stinken totdat ze jaren later desintegreerden.