4 en 5 mei 2016 - Reisverslag uit Melendugno, Italië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu 4 en 5 mei 2016 - Reisverslag uit Melendugno, Italië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

4 en 5 mei 2016

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

05 Mei 2016 | Italië, Melendugno

Woensdag 4 mei 2016

Het weer wordt met de dag beter, half bewolkt vandaag. In de zon is het heerlijk toeven. Tegen de middag stappen we op de fiets en rijden een kort stukje in zuidelijke richting langs de kust. Als we een afslag zien naar het strand beneden, nemen we die. Bij de strandtent wordt druk gewerkt om alles voor het seizoen in orde te hebben. Er loopt een smal riviertje, die het strand in tweeën deelt.

We sjouwen de fietsen weer omhoog naar dorpsniveau en halen een paar broodjes bij het winkeltje. Als ik vraag hoe laat ze vanmiddag weer open gaan, lacht ze en zegt we zijn altijd open. Dat is bijzonder. We gaan verder in noordelijke richting langs de kust en zien al snel een hoog standbeeld tussen de weg en de kust staan. We parkeren de fietsen tegen de vangrail, stappen er overheen en bevinden ons op een met veel voorjaarsbloemen bezaaid archeologisch terrein.

Restanten van de oude weg liggen er nog en hier en daar zien we fundamenten. Vlakbij de standbeeld is een grote diepe grot, achter een hek. We wringen ons er doorheen en zien een stalen gangway, die helemaal naar beneden loopt en in het water rondloopt. De poort aan het begin is echter goed afgesloten.

Dichter naar de klifwand wordt duidelijk dat hier een dorp heeft gestaan, er zijn nog twee hele diepe putten, strak rechthoekig tot aan zeeniveau, funderingen, trappen en graven. Het geweld van de zee, gecombineerd met het poreuze karstgebergte heeft ervoor gezorgd dat het meeste in zee is verdwenen. De invloed van water en wind, zorgt voor mooie patronen in de rotsen. In de klifwand zijn veel grotten.

Als we uitgekeken zijn rijden we terug naar het dorp en lunchen op een zonnig, windstil terras. Vlak naast ons staat het restant van de Torre, de vroegere vuurtoren. Alle plaatsjes hier langs de kust heten Torre zus of zo en er zijn nog wel een aantal van deze lompe vierkante torens over. Niet allemaal in even goede staat.

Terug op de camping kunnen we nog een uurtje buiten zitten, maar zodra de zon weg is wordt het koud. ’s Avonds naast de receptie het blog bijgewerkt. Nadat ik heb een makkelijk resize pictures programma heb gedownload, gaat het uploaden van de foto’s ongeveer 10x sneller.

Donderdag 5 mei 2016

De blauwste dag tot dusver. Wel weer veel wind. De dag verloopt ongeveer zo als gisteren, alleen fietsen we vanmiddag naar St. Andrea, niet ver hier vandaan. Het is een bekend punt, waar de effecten van zee, wind en zachte rots wel heel duidelijk zijn.

Afgebroken stukken rotswand, grote doorgangen, fraaie patronen. We maken hier een mooie wandeling en verbazen ons over de natuurkrachten. Op een plek staan een aantal hekken om een gat en van een stuk verderop kun je de grot zien, waarboven het is ingestort. Eigenlijk kan hier de grond zo onder je voeten wegzakken dus.

Ook hier weer een overweldigende bloemenpracht. Plotseling verschijnen er hordes mensen; er zijn 3 grote tourbussen aangekomen. Ze hebben ongeveer 10 minute, dan hup, terug de bus in.
Wij rijden terug via een kustpad en een dennenbos, zodat we bij Torre D’Orso ook nog de 2 zusters van dichtbij kunnen bekijken. Verder niets bijzonders gedaan.

Morgen toch maar verder trekken; we hebben het zuidelijkste puntje nog niet bereikt en zijn al over de helft van de vakantie.

• 06 Mei 2016 - 09:07

Ingrid:

Fijn dat het nou eindelijk beter weer wordt. Prachtige foto's.

• 06 Mei 2016 - 11:02

Marion:

je foto's doen me erg denken aan de 12 apostelen in australie, dus zo ver hoef je niet , mooie ook de bloemen ,lekker weer nu voor jullie grtjes