Afzien op het asfalt - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Afzien op het asfalt - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Afzien op het asfalt

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

08 Juni 2014 | Duitsland, Leipzig

08 juni 2014 Krakov (P) - Leipzig (D) 712 km

Om half acht is het zelfs in de schaduw al aangenaam, dat belooft wat voor vandaag. We vertrekken om 09:15 uur, wat later dan we van plan waren.
Het hele stuk door Polen is snelweg inmiddels, anders dan de laatste keer dat we hier reden en ze er mee bezig waren.

De zon schijnt onbarmhartig en op de matrixborden langs de weg zien we van bord tot bord de temperatuur oplopen tot boven de 30 graden.
De batterij van mijn camera is leeg, dus ik kan geen foto's maken van de bossen en de velden, de kloosters en de kerken, de koeltorens en de lifttoren van de mijnen, de grootgegroeide steden en de nieuwe verkeersknooppunten, de wandelaars, fietsers en skeeleraars die van een zonnige 1e Pinksterdag genieten, van de blauwe hemel en de trillende lucht boven het asfalt.

We lunchen vanwege de airco bij de McD's op een tankstation . Eerst een burger en als toetje koffie met appeltaart.
Vanaf een uur of twee komt de zon op de grote voorruit en kan de arko het helemaal niet meer aan. Er staat nauwelijks wind. Om 15:22 worden we Duitsland in gewenkt door de zeer traag draaiende wieken van een 20-tal windmolens.

Ruud heeft een camping in Colditz (bekend bij de oudere TV-kijker) uitgezocht en in de navi gezet. ANMW-gids 2011 weliswaar, maar hij staat ook in de ADAC-app. Hij ligt een eindje van de snelweg en we worden via allerlei smalle en soms steile weggetjes gestuurd. Om 18:30 horen we eindelijk "bestemming bereikt". Helaas niet de juiste. Bij navraag worden we een stukje teruggestuurd, waar we een bosweggetje in moeten.
Als blijkt dat het weggetje dermate smal is, dat DoDo er waarschijnlijk niet onbeschadigd doorheen komt, zien we er maar vanaf. Wellicht is er ergens een andere ingang, maar we gaan niet zoeken.

We zijn doornat van het zweet en moe van een hele dag rijden. De eerstvolgende camping die we kunnen vinden is in Leipzig, nog 90 km verder. Ik zit er helemaal doorheen, maar veel anders dan het uitzitten kan ik niet doen.
De camping in Leipzig is groot en vol, maar er is nog een plekje voor ons. We drinken een pilsje, eten een broodje en nemen een douche (de beste van de hele vakantie).
Ondanks de hitte in de camper duik ik daarna meteen het bed in.