Luchtkastelen - Reisverslag uit Burlington, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Luchtkastelen - Reisverslag uit Burlington, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Luchtkastelen

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

11 Mei 2010 | Verenigde Staten, Burlington

Dag 30 11 mei 2010 Bothell, Washington - Burlington, Washington
Zonnig en warm

Dit wordt helaas onze laatste echte vakantiedag hier in Washington. Het zonnetje dat nu schijnt hadden we graag gisteren in Seattle gehad, maar ook nu zijn we er blij mee.
Op weg naar ons inleverstation in Burlington liggen nog twee dingen die we willen bezoeken. We beginnen met het Boeing Centrum "Flight of the Future" nabij Mukilteo.

Niet geheel volgens plan rijden we eerst door tot de ferryhaven bij Mukilteo. Mooi gezicht op de overkant, dus niet echt erg.
Even keren en dan vinden we al snel de juiste afslag. We kunnen nog net mee met de rondleiding van 12.00 uur.

Allereerst is het verzamelen in de bioscoopzaal, waar we in een 6 minuten durend filmpje een heel snel overzicht krijgen van de ontwikkeling van het vliegverkeer.
Daarna gaan we in een busje naar de grote assemblagehallen. We gaan met een gids via de onderhoudstunnels naar binnen en dan met de lift omhoog naar de observatie galerij.
De gids vertelt het een en ander over wat we zien beneden ons. In de eerste hal worden Boeing 747's in elkaar gegoocheld.

Als je de mierenhoop ziet beneden je en al die onderdelen, dan snap je niet dat daar betrouwbare vliegtuigen uit voort komen.
Er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan.... Gelukkig testen ze alles tot uit de treure, dus het valt wel mee.
Kijkend van links naar recht is het steeds meer vliegtuig dat er staat. Zodra er een af is kan die naar buiten, dan schuift de hele rij een stukje op en kan er weer aan een nieuwe begonnen worden.

In de volgende hal waar we heen gaan worden aan de ene kant Boeing 777's gemaakt en aan de andere kant zijn ze bezig met het nieuwste type: de 787 Dreamliner.
De laatste is weer een geheel nieuwe ontwikkeling; zeker 50% van de romp en vleugels wordt gemaakt van een koolstofcomposiet.
Dit model wordt samengesteld uit elders vervaardigde onderdelen, die worden ingevlogen met 3 speciaal daarvoor omgebouwde 747's. Ze heten dreamlifter en staan buiten heel erg lelijk te wezen.

Na deze interessante rondleiding bekijken we in het grote ontvangstgebouw nog de tentoonstelling over de ontwikkeling van de diverse 7..7 types. Er staat ook een voorbeeld van de Rolls Royce motor die in de 787 komt.
We kijken nog even op het observatieplatform, maar het is dan al 15.00 uur geweest en we hebben nog een bezoek af te leggen, dus we gaan verder.

Op naar La Conner, waar het quilt museum is gevestigd. Tot mijn grote teleurstelling is het museum dicht op maandag en dinsdag. In april was het alle dagen open, dan is het hier hoogseizoen vanwege de tulpen.
We waren toen ook in de buurt maar dachten dit voor het laatst te bewaren. Gelukkig blijkt La Conner een alleraardigst dorp, met onder meer een restaurant met terras aan het water.
Hier drinken we in het zonnetje een lekker bakje koffie.

Nog een laatste ritje door het vlakke land- en tuinbouwgebouw, met de grote baai aan de ene kant en de donkere silhouetten van de Northern Cascade Range aan de andere kant brengt ons naar onze laatste camping.
Deze ligt aan de kust, niet ver van Burlington. Hier pakken we onze tassen weer in, eten de koelkast leeg, maken de camper schoon en drinken de wijn op.
Het zal pijn doen als we morgen onze trouwe huiskamer op wielen moeten inleveren. We hebben er zo fijn mee gereisd, het voelt of hij van ons is.

• 12 Mei 2010 - 18:29

Sag:

He lieverds, een hele goede vlucht morgen en ik zal blij zijn als jullie er weer zijn.

Dikke kus!!!

• 13 Mei 2010 - 01:58

Ex-Nederlander.:

Ik heb genoten van jullie verhalen over de reis. Ik ben ook onder de indruk hoe jullie alles hebben ervaren. Zoveel mooie foto's en niet van een doel naar een ander geraced, maar op je gemak van alles bekeken. Een goede reis terug naar huis gewenst. En....kom nog maar eens terug!

• 13 Mei 2010 - 07:37

Wil En Mieke:

Behouden thuiskomst en sterkte met weer wennen aan het alledaagse.