Van de ene baai naar de andere - Reisverslag uit Ilwaco, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Van de ene baai naar de andere - Reisverslag uit Ilwaco, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Van de ene baai naar de andere

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

06 Mei 2010 | Verenigde Staten, Ilwaco

Dag 25 6 mei 2010 Ocean City, Washington - Ilwaco, Cape Disappointment
wisselend bewolkt, warmer

Omdat het signaal niet in de camper te ontvangen is, moet ik naar het Clubhouse, de kantine. Menige camping in Nederland zou er jaloers op zijn.
Hier lukt het wel. Beste ex-Nederlander, bedankt voor je berichtje. Erg leuk om van "buiten" iets te horen.
Even ter geruststelling: afgezien van die ene dag genieten we ook in dit jaargetijde met volle teugen van het prachtige en veelzijdige Washington.

Even voorbij Ocean City komen we bij Grays Harbour. Een grote baai/binnenzee, waar veel oesters gekweekt worden. Het is nu laagwater en het is een grote moddervlakte.
Eigenlijk is het net de Waddenzee. De plaatsen Hoquiam en Aberdeen vormen samen een grote . Bij Hoquiam begint het met keurige wijken, veel uitbundig bloeiende rhododendron is allerlei kleuren.
Van lieverlee verandert het in een gewone drukke, rommelig aandoende stad.

We doen boodschappen bij Safeway. Zo'n enorme supermarkt, waar je elkaar uit het oog verliest en je rot zoekt naar wat je nodig hebt.
Ruud blijft bij het karretje terwijl ik zoek en na verloop van tijd komt er een mannetje bezorgd vragen of alles goed is met hem. Toch pittig.
Ze zijn altijd (behalve met Kerst) 24 uur per dag open. Op de parkeerplaats komt een jongen vragen of we zijn auto willen starten. We vragen ons af of je APK-keuring hebt hier. Soms zie je barrels rijden...

Terug richting kust via de zuidzijde van de baai. Hier zien we de meeste oesterbedden en de bijbehorende handel.
Bij Grayland kijken we weer even op het strand. Weer heel veel hout. Het is veel te zwaar om mee te nemen, anders zou je er een aardig huisje van kunnen bouwen.

We komen nu bij Willapa Bay, een nog veel grotere binnenzee, waar het (uiteraard) ook laagwater is. Even voorbij Raymond ligt Willapa. Overal in het stadje staan "beelden" uit plaatijzer. Alle beroepen, flora en fauna enz. van de streek staan langs de wegen.
In het aan de andere kant van de rivier gelegen South Bend stoppen we bij een miniparkje. In de modder van de haven foerageren mooie vogels, waarvan we de Nederlandse naam niet weten.

Het is een mooie streek, er komen veel rivieren in zee uit en er heeft zich een kweldergebied gevormd.
Op de oudere stukken grazen koeien, op de wat jongere kwelders groen lang polletjesgras en dan is het modder. Alweer net de Wadden.
Veel wetlands en mudlands, dus veel vogels.

Na het einde van de baai rijden we via Ilwaco naar het Cape Disappointment State Park. Hier ontmoeten we een oude bekende, de Columbia rivier. We rijden en rijden en denken dat we allang de camping voorbij zijn, maar dan komt hij toch.
De camping bestrijkt een groot gebied, maar wij vinden een plaatsje vlak bij het strand. Helemaal niet teleurstellend dus. De hemel is strak blauw, we gaan nog even buiten lezen.
's Avonds gaat de zon weer met veel vertoon onder.

• 11 Mei 2010 - 10:14

Wil En Mieke:

Doen de volgels niet erg aan wulpen denken?