Mexico City Mercado's - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Mexico City Mercado's - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Mexico City Mercado's

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

22 Februari 2007 | Mexico, Mexico-stad

Dag 39

Net als gisteren ontbeten om half negen. Ik heb een slechte nacht gehad, weinig slaap en mijn ingewanden spelen weer op. Geen koffie, geen fruit bij het ontbijt voor alle zekerheid.
Vandaag gaan we inkopen doen voor het thuisfront. We gaan eerst naar Mercado de Artisanos San Juan. Op weg er naar toe komen we door een straat vol winkels in kantoorbenodigdheden, een weegschalenwinkel, een prachtige gereedschapswinkel (een van de vele, maar veel uitgebreider) waar werkelijk alles te koop is.
Op de hoek een koffiebranderij. Twintig meter verder, een zijstraat in, was een koffiehoek waar we heerlijke espresso hebben gedronken. Verder gelopen naar de markt. In het gebouw waren veel winkels nog dicht, maar we hebben toch het een en ander kunnen kopen.
Niet veel verder was de grote Mercado des Artinas, een open markt, heel veel "stalletjes"" verkoopeenheden of hie het ook heet. Heel veel dezelfde spullen. Hier 5 hangmatten gekocht en diverse andere kleine dingen.
Geluncht, wat erg lang duurde. Volgens ons waren ze de bestelling vergeten. Ik kreeg wel vrij snel eten, maar de rest duurde en duurde. Nieuwe gasten waren eerder aan de buurt. Toen we klaar waren met de markt, via dezelfde weg weer naar het hotel gelopen.
Was het 's ochtends nog vrij rustig, nou stonden de stoepen weer overvol met kraampjes handelswaar en eten. Een enorm verschil met 's ochtends. Ook in "onze straat" ziet het er overdag heel anders uit.
We zijn meestal al op stap voor de meeste winkels/kramen open gaan en als we terugkomen zijn ze vaak al weer dicht of weg.
Opvallend is hoe schoon de straten 's ochtens zijn. Aan het eind van de dag ligt het vol met troep. Terug in het hotel hebben Mieke en ik een tukje gedaan.
Daarna op zoek naar El Nioel, de oudste cantina van de stad. De straten rond het paleis gelopen, allemaal kramen, maar El Nioel niet gevonden.
Bij de kerk een jonge knul die me aanspreekt en een zoen wil, tot tweemaal toe, tot vermaak van de kooplui daar. Kroeg niet gevonden. Tequila lokaal vlakbij las Ruinas, een biertje, toen dicht.
Daarna weer eindeloze zoektocht naar open restaurant. Bij chique grand hotel gaan zitten, bediening komt niet dus weer weggegaan.
Uiteindelijk weer bij Bertico's terechtgekomen. Hierna naar het hotel, weer verloren met klaverjas en naar bed.