naar Ephesus - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu naar Ephesus - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

naar Ephesus

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

14 Mei 2012 | Turkije, Kusadasi

Het is weer stralend blauw vanochtend en lekker warm. we vertrekken om 10.00 uur naar Ephesus. De parkeerplaats met de winkel is hetzelfde of groter dan we ons herinneren. Niet hetzelfde is het grote aantal toerbussen dat er staat.
De passagiers van de cruiseschepen worden namelijk met busladingen aangevoerd. Rose 1 t/m 7, blauw 1 t/m 5, agua, groen etc. elke groep zijn eigen bus.

Heel veel bezoekers dus. Het grote amfitheater is maar gedeeltelijk toegankelijk, er wordt aan gewerkt; er staat een enorme telekraan vanwege de reconstructie.
Er is een heel nieuw veld vol onderdelen en ook de agora naast de bibliotheek is nieuw.

Op de weg naar de vroegere haven staat een raar, met roze gordijnen aangekleed podium. We snappen niet waarom, maar als we bij het amfitheater zijn, horen we muziek en komt er intocht van mensen, die een voorstelling gaan geven.
Een groep als Romeinen verklede mannen en als danseressen aangeklede vrouwen komen aangelopen.
Caesar en de zijnen beklimmen het podium, de vrouwen doen een dansje en twee gladiatoren hebben een zwaardgevecht(je). Dan gaan iedereen weer af door de zijdeur. Heel apart.

De bibliotheek is niet veranderd, wel de poorten aan de linkerzijkant, die nu toegang bieden tot de agora.
We bekijken natuurlijk de latrines, het is een vreemde gedachte, dat men daar destijds gezellig met zijn allen zat te zitten.

Aan de overkant ervan is een groot overdekt gedeelte gekomen, waar de huizen op de berghelling deels zijn uitgegraven. Een glazen gangpad dat er doorheen voert geeft zicht op de verschillende huizen, muurschilderingen, de waterleiding en prachtige vloerkleden van mozaiek.
Deze expositie is het extra entreegeld zeker waard.

Als we weer buiten zijn eten we onder een schaduwrijke boom onze broodjes op, terwijl we kijken hoe een filmploegje opnamen maakt van twee mensen met de bibliotheek op de achtergrond.

We lopen helemaal tot de bovenstad, via de poort van Heracles. De eermalige benedenstad bewoners mochten deze poort níet door.
Boven is nog een Odeon, een klein theater, waar ook de gemeenteraad zijn bijeenkomsten had.
Er is enorm veel te zien en het is moeilijk alles in je op te nemen. Het is al bijzonder om hier gewoon rond te lopen.

Nooit eerder hebben we zoveel mensen gezien in Ephesus, dat zal waarschijnlijk alleen maar nog meer worden.
Na een beker verse sinaasappelsap in een restaurent waar de buschauffeurs de tijd doden met een potje trictrac, stappen we weer in de camper en rijden we terug naar Kusadasi. De rest van de dag lekker in de schaduw en/of de zon doorgebracht.
Iets minder muzieklawaai vannacht.