Op naar Kroatië - Reisverslag uit Kaštel Stari, Kroatië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Op naar Kroatië - Reisverslag uit Kaštel Stari, Kroatië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Op naar Kroatië

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

08 Mei 2014 | Kroatië, Kaštel Stari

08 mei 2014 Sistina (I) - Kastel Stari (Kr) 514 km

We hebben besloten verder te gaan vandaag en om half elf zijn we eindelijk zo ver. Ruud heeft een camping uitgezocht in de buurt van Zadar, zo'n 380 km rijden. We zijn al snel in Slovenië, waar we bij het eerste tankstation goedkoop (€ 1,35) diesel innemen.
Een tiental kms verderop is de diesel € 1,10, dus dat is balen, waren we toch te gretig.

Slovenië is mooi groen en bergachtig. Het eerste stukje is nog snelweg (vignet € 15,00) en daarna is het nog 26 km door de bergen op een gewone weg. Mooi, maar snel gaat het niet.
Bij de grens met Kroatië geeft Ruud de paspoorten aan een man in een hokje, die ze vluchtig bekijkt en dan teruggeeft. In een volgend hokje is een dame de ramen aan het lappen en er tussenin staat een man met zijn telefoontje te spelen.

We rijden weg en worden bars tegengehouden door de man met de telefoon. Hij gromt ons wat toe en wij kijken hem niet begrijpend aan. Fahren wohin?, bast hij. Nach Rijeka, zeggen we. Passport, gromt hij We geven ze en hij geeft ze direct terug, zonder er in te kijken en wuift ons weg.
Dan begrijp ik opeens, dat hij natuurlijk de Kroatische grenswacht was en de eerste de Sloveense. Zijn we niet meer gewend in West-Europa, deze dingen.

Vlak voor Rijeka een prachtig uitzicht op zee. Daarna gaan we via de tolweg terug de bergen in. Het wordt weer bewolkter.
We stellen vast dat er wel heel veel bergen zijn in Kroatië. De snelweg duurt en duurt, zelfs als we weer dichter bij de kust zijn, ligt er een hoge bergrug tussen ons en de zee.
Pas vlak voor Zadar, als je er al niet meer op verdacht bent, komt er opeens een geweldig mooi gezicht op een zeearm.

Omdat het nog maar vier uur is en hij zich goed voelt, bedenkt Ruud, dat we eigenlijk wel kunnen doorrijden naar het 130 km verderop liggende Kastel Stari. Hier staan Piet en Wien op de camping.
Zo gezegd zo gedaan en na een beetje verkeerd rijden, arriveren we om even na zessen op de camping, waar we hartelijk welkom worden geheten door PiWi.

Zij gaan eten bij familie, wij gaan een avondwandeling maken langs de kades van de verschillende Kastela's; allemaal aan elkaar geplakte dorpjes met hun eigen "kasteel" aan de waterkant.
Als PiWi terugkomen gaan we nog even bij ons binnen pilsen.