Het vlakke land - Reisverslag uit Luverne, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Het vlakke land - Reisverslag uit Luverne, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Het vlakke land

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

15 April 2010 | Verenigde Staten, Luverne

Dag 4 15 april 2010 McFarlane WI - Blue Mounds State Park, Luverne MN
licht bewolkt, aangenaam

Als ik 's ochtends naar het toiletgebouw loop, zie ik een bord met self registration instructies.
Meteen een invul-envelop meegenomen, gegevens genoteerd en $ 22,21 (i.p.v. $ 23,00) in de envelop gedaan.
"Sorry, we hebben niet meer kleingeld" erop geschreven en in de bus gedaan.
Nog geen 2 minuten later stond de campingwacht narrig aan de deur.
We hadden geen registratieformulier aan het paaltje gehangen en we hadden 0,79 te weing betaald!
Na enige uitleg van onze kant werd hij weer vriendelijk.

De eerste stop van vandaag is bij het winkelcentrum voor La Crosse. We kopen nog wat spullen bij de Walmart, waaronder een ovenschaal en een paar haken om de handdoeken op te hangen.
Dan steken we de Mississippi over en komen in de staat Minnesota, die we van oost naar west zullen doorkruisen.
Het begint veelbelovend, een beetje midden-duitsland-achtig. Het duurt echter niet lang voor het landschap vrijwel onveranderd blijft.
De zwarte aarde van de omgeploegde maisakkers; hier en daar een grote boerenplaats met veel bijgebouwen en silo's; om de paar mijl een bordje met "Adopt a highway".
Meer dan dode dieren, liggen hier dode en verminkte autobanden. De weg is niet erg goed, maar dat komt misschien door de winter.

Er zijn geen wegrestaurants zoals bij ons, direct aan de snelweg zijn alleen Rest Area's. Goed verzorgde toiletten, frisdrank- en snoepautomaten en picknickplekken.
Voor brandstof, overnachten en boodschappen moet je (meestal even) van de weg af en dat wordt ruimschoots met borden aangegeven.

We overnachten in het Blue Mounds State Park. We kunnen ons niet voorstellen dat er in deze vlakke omgeving nog een S.P. is.
Het is een gebied met wat bomen op de camping en een riviertje erlangs maar, naar het lijkt, verder niets. We moeten ons weer zelf aanmelden. We zoeken een plekje en gaan dan even lopen.
Het eerste dat we tegenkomen is prairie, waar bisons op (horen te) grazen. Nu even niet.
Verderop komt de rivier uit in een meertje, waar je kunt zwemmen.

Er waait een koude wind over de vlakte en we trekken ons terug in ons huis op wielen, waar we de rookmelder definitief de nek omdraaien. Hij wil namelijk niet stil zijn als we de kachel aandoen.

• 18 April 2010 - 18:06

Wil En Mieke:

Een heel goede reis. We zullen jullie volgen. Wil vindt het vooral een heel goed idee van jullie om Amerika op die manier te verkennen.

• 18 April 2010 - 18:59

Sag:

Wow een limo om je op te halen om naar je hotel te brengen das toch een goed begin van je vakantie. Fijn dat alles goed gaat en dat jullie de kleinste camper hebben gekregen.

Vandaag workshop olieverven in de bollenvelden gedaan, was erg leuk, mooi weer en mooie lokatie. Gelukkig dat jullie maandag al weg gingen want nu vliegt er hier geen vliegtuig meer sinds donderdag. De aswolk van IJsland heeft in een groot deel van Europa het vliegverkeer plat gelegd.

Kus Sag