Palenque - Ruínas - Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Palenque - Ruínas - Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Palenque - Ruínas - Palenque

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

30 Januari 2007 | Mexico, Palenque

Dag 16

's Morgens om 06.30 uur begint de herrie weer. Op weg naar het ontbijt komen we langs een net uitziend hotel, waar we voor de komende nacht kamers nemen.
Na deze operatie gaan we met de collectivo naar de Ruinas. In het busje zitten alleen toeristen, wij en 5 Duitsers. We moeten eerst voor het park betalen en worden daarna de berg opgereden naar het tempelcomplex, waar we vervolgens entree moeten betalen.

Wat een verschil met gisteren! Allemaal toeristen. Gelukkig is het allemaal zo groot en veel, dat het wel meevalt. Heel anders dan Toniná, veel meer gebouwen en er is meer versiering overgebleven.
Minder hoog en steil, vooral het Palacio is interessant.
Van de gids van een groep in korte broek gestoken oudere Amerikanen, hoor ik dat de rare vormen in de schuine plafonds (van de galerijen) een constructieve reden hebben. Ze verdelen het gewicht van het dak en normaal zie je ze niet, dan zijn ze weggepleisterd.

Op een aantal gebeeldhouwde panelen zien we de personen allemaal met een arm voor de borst afgebeeld. Dat blijken hooggesplaatste gevangenen te zijn, die op die manier hun onderdanigheid toonden. In deze tempels zijn ook gangen en kamers onderin, een soort kelderdoolhof.
Er staan veel groepen gebouwen/tempels bij elkaar, die een eigen functie hadden; oorlog, administratief, religieus, koninklijk etc.

Een heel groot deel van het complex is nog niet opgegraven. Je ziet hier en daar ook trappen half verborgen onder de jungle. We zijn ook een pad afgedaald dat voert door het regenwoud.
Grote woudreuzen en dichte begroeiing en vochtig. Als je het pad wegdenkt, kun je je echt in de jungle wanen. Beneden een mooie waterval. Bij de uitgang blijkt dat je het hele eind naar beneden hebt afgelegd.

Wat gegeten bij het restaurant en daarna het museum bekeken. Mooi opgezet, goede informatie, mooie artefacten. Het Palacio is als maquette volledig nagebouwd, maar dan helemaal af. Dat moet echt heel indrukwekkend geweest zijn. Nu zijn er hele stukken verdwenen.

Met de collectivo rijden we terug naar Palenque, stappen uit het busstation en regelen de reis naar Campeche. Vandaar naar het vliegticketbureau, maar die hielden siesta.
Toen maar (heel lekkere) koffie gedronken, even geïnternet (geprobeerd vliegtarieven te vinden) en weer terug naar het ticketbureau.

Hier heeft een zeer vriendelijke dame er ruim een uur over gedaan om tickets voor ons te regelen, ondertussen diverse andere mensen helpend. Ze geeft ons een prijs op, maar kan dat later op de een of andere manier niet vastleggen. Pas na heel veel gedoe op de computer komt er een prijs uit, die zelfs iets lager is; ca. 3000 pesos per persoon.

In Tuxtla Gutierrez, hadden ze dezelfde vluchten aangeboden voor 3770 pesetas, dus dat scheelt nog al wat. Behalve de dame was er ook een verveeld ogende, kauwgom kauwende jongedame. We snappen er niets van wat ze daar doet. Terwijl onze dame met 3 klanten tegelijk bezig is, ligt zij half te slapen, gaat een beker roze rommel halen en meer doet ze niet. Maar goed, ons wachten wordt beloond, we gaan met 4 tickets de deur uit.

Etenstijd inmiddels. Onderweg komen we langs een winkel vol kwikjes en strikjes en breiwol, waar Mieke 9 mooie bollen voor haar wandkleed koopt.
Na het eten naar de panadería om broodjes voor morgenochtend te halen en er tegenover wat fruit. Nog even een kaartje leggen en dan naar bed.