Göreme - Bogazkale 226 km - Reisverslag uit Boğazkale, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Göreme - Bogazkale 226 km - Reisverslag uit Boğazkale, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Göreme - Bogazkale 226 km

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

27 Mei 2012 | Turkije, Boğazkale

Heerlijk zonnetje als ik de deur open doe. Korte broek en blote bloes dus. Dat duurt een uurtje en dan is alles weer bewolkt.
Er hangt geen brood klaar, dus eten we de rest van gisteren.

Dodo start pas bij de 5e poging, het blijft spannend. Beneden regelen we de sanitaire zaken van de camper en krijgen we brood van Achmed, die niet begrijpt (wij ook niet) waar het brood is gebleven, dat hij 's ochtends om 07.30 uur heeft opgehangen.

Hij wil ons allemaal omhelzen en dan kunnen we gaan. Via Avanos de bergen in naar het noorden. Het is bijzonder hoe het Cappadocië landschap snel plaatsmaakt voor een ander, ook mooi, landschap. In de verte kronkelt de Kizilirmak rivier, die ook langs Avanos stroomt.

Bij een van de op regelmatige afstand geplaatste (drink)waterplekken drinken we koffie. Een mannetje op een ezel, dat een aantal koeien onder zijn hoede heeft, spreekt ons aan.
Hij heeft 23 jaar in Duitsland gewoond. We mogen met hem mee om bij ze te slapen. We kunnen duidelijk maken, dat de campers hierin al voorzien.

Hierna wordt het steeds verlatener, veel landbouw, af en toe een dorpje. We rijden nog steeds op de hoogvlakte, gemiddeld op 1100 m. Hoogste punt is 1401 m.
Ook lunchen doen we bij een waterplaats. En ja, ook hier meldt zich een mannetje (82 jaar), dat in Duitsland heeft gewerkt. Hij noemt Ruud collega.

Er stopt ook nog een auto met twee mannen en een meisje, die even willen kennismaken. Het meisje wil graag in de campers kijken en daarna met ons op de foto. We mogen met ze mee om thee te drinken, maar wijzen dat beleefd af.

Bij Yozgat zou een nationaal park zijn met koningsarenden, maar behalve een enorme, nieuwe stad zien we geen verwijzing erheen. We rijden daarom maar door naar Bogazkale, waar onze camping is. De weg van Yozgat naar Bogazkale is slecht, zo herinneren wij ons de wegen in Turkije.

We gaan door de bergen, het lijkt een beetje op de Alpen. Mooie valleien, donkere bergen. Geen rode, maar donkerbruine aarde.
We zijn al om 15.00 uur In Bogazkale bij de camping van hotel Baskent. Keurig verzorgd. We vinden dat we een pilsje hebben verdiend op het terras.

Er moet een donkere wolk met wat donderslagen voorbij, maar daarna is het heerlijk warm in het zonnetje bij de camper.
Avondeten doen we in het restaurant. Lekker gegeten, lekkere witte wijn die erg duur blijkt te zijn, doen we niet meer). Eigenlijk zouden we morgen naar Hattusa, hier vlakbij, om de restanten van een oude Hetitische stad bekijken.
Ruud en ik hebben dat vele jaren geleden al gedaan, toen vonden we er weinig. Omdat we morgen een lange etappe moeten rijden, besluiten we om Hattusa te laten vallen; dan hoeven we morgen niet zo vroeg op te staan, 't is tenslotte vakantie.

• 28 Mei 2012 - 07:34

A:

Die foto met de schoondochters had je 100 meter naast je huis ook kunnen maken, op de schoondochters na dan. Het lijkt de westfriese dijk wel!

• 28 Mei 2012 - 08:45

Sag:

Knap hoor van Dodo dat ze het allemaal aankan al die bergen.

• 03 Juni 2012 - 16:58

Sonja:

Hoi zus en zwager, jullie ansichtkaart lag gisteren op de mat en ik had nog helemaal niets gezien van waarbenjij.nu. Vanochtend ben ik achter de computer gaan zoeken, Grijze golf leverde niets op, maar ruudenbirgit wel; ik heb nu alles achter elkaar gelezen en bekeken. Wat een indrukwekkende landschappen! En dan te bedenken dat er mensen zijn (wij dus) die niet meer van Turkije zien dan het all inclusive resort waar ze verblijven (tenzij ze gaan om de totale zonsverduistering te zien). PiWi zijn ongetwijfeld heel blij met jullie als reisgezelschap.