Overijverige dienders - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Overijverige dienders - Reisverslag uit Chartres, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Overijverige dienders

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

28 Mei 2013 | Frankrijk, Chartres

28 mei 2013 Pageans - Chartres 373 km

Het heeft het grootste deel van de nacht geregend en we zijn bang dat we niet van onze plek af kunnen komen. Gelukkig hebben we er gisteren voor gekozen om niet te ver op het gras te rijden en daarom komen we er zonder problemen weer af.
De camper die achter in een hoek zijn heil heeft gezocht, is minder gelukkig, zijn wielen graven zich in. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk gaan ze op zoek naar een tractor. Die vinden ze gelukkig, het is hier heel erg platteland.

We rijden via de N21 naar Limoges (we komen langs een oude burcht met een kerk) en vervolgens via de A20 naar Chateauroux. Verder op de D956, een mooie landelijke, maar goede weg. We hebben brood nodig en rijden het dorp Levroux binnen in plaats van eromheen.
Het is een doods, heel oud dorp, met een naar verhouding erg grote middeleeuwse kerk. Helaas is hij niet open, er lijken mooie gebrandschilderde ramen in te zitten.

Verderop langs de weg komen we nog langs het kasteel van Valençay, maar daar stoppen we niet. Wel bij de Intermarché, die tegenover het mooie oude station ligt. We schrikken van de prijzen van de groenten. Bij Blois gaan we over op de D924.
Tijd om te tanken, maar het tankstation dat volgens Hendrik op 3km afstand moet liggen, is inmiddels opgeheven. En zo rijden we weer met (lichtelijk) samengeknepen billen in de hoop op een tijdig benzinestation.

Voor het zover is, stuiten we vanuit een flauwe bocht op een blauw autootje met een A erop, dat ongeveer 35 km/uur rijdt.
Zonder na te denken passeert Ruud het wagentje om vervolgens te constateren dat het een doorgetrokken streep was. Oeps. Helaas is er een auto van de gendarmerie die dit vreselijke vergrijp heeft waargenomen en we worden staande gehouden. Ook de slome slak moet stoppen.

Wij krijgen een boete van € 90,- voor het overschrijden van een doorgetrokken streep, de andere chauffeur een reprimande en mogelijk ook en boete. Hij kijkt tenminste erg sneu (wij ook). De politie leidt ons vervolgens naar een benzinepomp in Chateaudun een km verderop, waar we sowieso zouden zijn langsgekomen.
We monkelen nog wat na, "'t is toch zonde van het geld en hoe erg was het nou helemaal", terwijl we de laatste 45 km over de N10 naar Chartres afleggen.

Al met al wordt het toch weer bijna 18.00 uur voor we ons hebben geïnstalleerd op de camping aldaar. Inmiddels is wel de zon gaan schijnen, dat dan weer wel.