De Franse Alpen - Reisverslag uit Alpe d'Huez, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu De Franse Alpen - Reisverslag uit Alpe d'Huez, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

De Franse Alpen

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

01 Mei 2014 | Frankrijk, Alpe d'Huez

01 mei 2014 Lons-le Saunier (F) - Bourg d'Oisans 290 km

Gisteravond begonnen we een wat verdacht luchtje te ruiken, een soort verbrand rubber geurtje.
We konden het niet thuisbrengen, totdat Ruud opeens zei: "het ruikt naar kortsluiting" en aan het domotica-paneel voelde.
Het was gloeiend heet. Meteen hebben we de 220V eraf gehaald en ook nog even de 12V. De koelkast op gas overgezet en dankzij de nieuwe eurostekker met extra stopcontact en een kabelhaspel, konden we een bypass maken voor de elektrische apparaten.

We gingen wat onzeker naar bed en ik heb de timer op een uur gezet om te kijken of het paneel inmiddels zou zijn afgekoeld.
Gelukkig was dat het geval. Vanochtend heb ik even internettijd gehad in de kantine, terwijl Ruud geprobeerd heeft het domoticagebeuren te ontmantelen. Helaas zit alles in een metalen doos, die we er niet zomaar uit kunnen halen. Dat betekent dus voorlopig zonder 220V verder.
Hopelijk hebben aan de ene gasfles genoeg om ook de koelkast draaiende te houden. Hier in Frankrijk hebben ze niet dezelfde koppeling aan de flessen.

Aangezien het vandaag de Dag van de Arbeid is, wordt er NIET gewerkt. Alles is dicht en iedereen is vrij. Nou ja, bijna.
We nemen het zoals het is en verlaten om 11:00 uur de camping en rijden richting onze volgende camping in Bourg d'Oisans, vlakbij het begin van de Alpe d'Huez.
Het weer wordt langzaam beter en de temperatuur stijgt. We komen langs Bresse, waar de beroemde Poulet de Bresse vandaan komt.

Dan naderen we de Franse Alpen, waar op plaatsen nog sneeuw ligt. De weg gaat door een dal en de bergen aan weerskanten kijken dreigend op ons neer. Het blijft gelukkig vrij vlak, dat vindt DoDo niet erg. De camping ligt mooi, met bergen aan alle kanten en wordt bevolkt door uitsluitend Nederlanders. De beheerders zijn Nederlanders, dat zal ook een reden zijn. Veel stacaravans en tenthuizen.
In de laatste zonnestralen en uit de wind kunnen we nog even voor de camper zitten met uitzicht op besneeuwde toppen. 't Kon minder, zouden ze in Groningen zeggen.
Het lukt nog steeds niet om de foto's van mijn telefoon in de computer te krijgen, misschien dat het vanavond lukt.