Dagje Brescia - Reisverslag uit Brescia, Italië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Dagje Brescia - Reisverslag uit Brescia, Italië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Dagje Brescia

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

03 Mei 2014 | Italië, Brescia

03 mei 2014 Brescia (I)

Als de zon schijnt bij het wakker worden, bedenken we dat we eigenlijk best een bezoek aan de stad kunnen brengen en betalen voor nog een overnachting. Er is een biologische markt bij het hotel. Vooral de groentekramen doen het goed. Bij de man met biologische/organische kleding is het vooralsnog stil.
We blijven er niet lang, dus wellicht wordt het later beter.
Er is wel veel belangstelling voor de markt, de auto's rijden af en aan.

Er gaat wel een bus naar de stad, maar we denken dat het prima te belopen is en kiezen daarvoor. De zon schijn heerlijk, we krijgen het al snel warm. Het is wel een aardig eind tot het begin van de oude stadskern, maar overal zijn trottoirs en het is niet druk. We komen langs een begraafplaats die kan wedijveren met die in Bologna, waar we jaren geleden ooit terecht kwamen. Hier zou je voor je plezier gaan liggen.
Het opstapelen in muren is economisch en ziet er dankzij de houders met bloemen aantrekkelijk uit.

Als we in het centrum komen pakken we eerst een terras voor een kopje koffie met een muffin. Er is een wifi zone en ik krijg zowaar contact met de telefoon, zodat we de laatste 5 verslagen uit Florida kunnen lezen. Het gaat allemaal niet erg snel, dus de foto's bewaren we voor later.

De oude stad is zo'n echt Italiaanse stad, met grote huizen, waar je door een hoge poort vaak een mooie tuin ziet. Pastelkleurig en terra, met roodbruine dakpannen (goed te zien vanaf het kasteel). De grote kerk aan het grote plein, waar de terrassen vol zitten, is gesloten, dus gaan we eerst maar naar het Kasteel. Dat ligt hoog op een heuvel, dus dat betekent weer flink klimmen. Het is wel de moeite waard, mooi uitzicht, mooi oud kasteel.

De Alpen liggen op de achtergrond en van daar zien we donkere wolken langzaam naderbij drijven. Ruud is helemaal blij als er plotseling een hop (mooie vogel) in het gras aan het rond pikken is.
Hij kan heel veel foto's van het beest maken, waarvan er waarschijnlijk wel een paar goed gelukt zijn.
De beide musea (oude wapens en regimenten) slaan we over en we gaan weer naar beneden. De paraplu moet er aan te pas komen.

Eenmaal terug op het grote plein zien we dat alle terrassen nu leeg zijn. Het is meer dan tijd voor de lunch; we gaan een klein restaurantje in en eten een salade (Ruud rosbief, ik kip). We vragen er een biertje bij en op advies van Toni, de ober, nemen we een ambachtelijk gebrouwen wit bier (Weizen).
Hij wordt uitgeschonken in een mooi glas en daarna komt Toni met twee kleine witte emmertjes met ijs, voor de rest van het flesje. Het moet gezegd, een heerlijk biertje. Op de rekening staat later 2x € 8,- voor het eten en 2x € 7,- voor het bier!). Ik durf het niet eens in guldens om te rekenen.

Toni vertelt ons dat de kerk om 15:00 uur open gaat en dat er om 16:00 uur een bruiloft is en dat de kerk vanaf 15:30 uur gesloten is. Dat geeft ons nog een kwartier om de oude kerk te bezichtigen. Het valt wel mee, we kunnen er langer over doen. Het is een oude Romeinse ronde kerk. In het achterste gedeelte kun je door glas in de vloer oude mozaïekvloeren zien. Ook een deel van de vroegere muurverwarming is zichtbaar.
De harpiste, violist en dwarsfluitiste oefenen vast wat, dat is leuk om te zien en te horen. De zijkanten van de banken zijn versierd met gipskruid en wit en zwarte tule. Bij de deuren staan grote bakken met hetzelfde.

We nemen ook nog een kijkje in de naastgelegen nieuwe kerk, maar die is een stuk minder spannend. Terwijl Ruud daar foto's maakt, ga ik buiten kijken of het bruidspaar er al aan komt.
De bruidegom staat klaar met een bosje rozen in zijn hand. Van lieverlee komen er van alle kanten bruiloftsgasten. Opvallend veel dames op hoge "palen"; niet iedereen kan er even charmant op lopen.
Het duurt erg lang, de bruidsmeisjes, ouders, misdienaartjes enz. zijn er allemaal al. Maar dan komt eindelijk de bruid aanwandelen aan de arm van haar vader. Ze heeft een bijzondere jurk aan, een mooi lijfje en een rok van wit en zwarte tule. Mijn buurvrouw vindt het maar niets, dat zwart. Ik vind het wel een mooie jurk.

Het loopt inmiddels tegen vijven en we besluiten om de bus naar huis te nemen. Helaas vinden we wel bussen, maar niet met het goede nummer. Navraag levert niets op. Dan maar teruglopen, ook al gaat het steeds harder regenen. We zijn blij als we er weer zijn.
We krijgen nog een onweersbui en meer regen. Hopelijk is het morgen beter.