van een chinese muur en kosgrondjes - Reisverslag uit Mlini, Kroatië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu van een chinese muur en kosgrondjes - Reisverslag uit Mlini, Kroatië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

van een chinese muur en kosgrondjes

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

11 Mei 2014 | Kroatië, Mlini

11 mei 2014 Kastel Stari (Kr) - Mlini (Kr) 255 km

Een schoon bed met zomerdekbedden en een kruistocht voor het slapen gaan, helpen ons aan een goede nachtrust. Dit keer om 06:00 uur geen vliegtuiglawaai, maar het gebeier van kerkklokken (zondag).
Om 08:00 uur opstaan. Piet haalt vandaag brood met de fiets van Ruud, want de scooter staat al in de garage. De versnelling staat op 6 en dat kost Piet de laatste stukje omhoog heel veel kracht, omdat hij hem niet in een lagere versnelling krijgt.

Bij het wegrijden uit het dorp moeten we half onder een balkon door en dat lukte prima op de heenweg. We rijden er dus vol vertrouwen onder door en horen een flinke knal.
Waren we vergeten, dat nu de kant van de schoorsteen er onder door ging. De zoveelste keer dat het ding eraf ligt.

De weg kronkelt zich langs de kust van Dalmatië, soms op zeeniveau, dan weer hoog boven het water. Het is een mooie rit. De mooie dorpen, met hun witte huizen en rode daken, de groene dennen en cipressen, de blauwe zee: een urenlang durende natuurfilm.
Soms is het alsof je door een mooi aangelegde rotstuin rijdt; er bloeit en groeit van alles. Bijzonder is de rivierdelta bij Ploce. Plotseling alles vlak en overal landbouw. Het lijken net allemaal kosgrondjes, zoals ze in Suriname zeggen.

Ook moeten we 2x door de douane. Eenmaal bij binnenkomst in Bosnië-Herzegovina en 10 km verderop als we het land weer verlaten.
We bezoeken het dorp Ston, waar zich een Chinese muur rond de berg slingert. Het is een verdedigingsmuur uit de 14e eeuw, om de verderop gelegen zoutpannen te beschermen.
Anders dan een hele bus vol Japanners, beperken wij ons tot een blik op de muur en een rondje door het dorp. Als de Japanners op het hoogste punt zijn aangekomen, schreeuwen ze de hele boel bij elkaar.

Na Ston nog een km of 30 naarde camping in Mlini, een km of 8 voorbij Dubrovnik, dat heel mooi in de diepte ligt te pronken.
Het is er vrij vol, maar we wringen ons er tussen.

• 12 Mei 2014 - 02:07

Lennard:

Aardig stukje al op weg. Verhalen zijn een soort tijdverdrijf. Even lezen wat er nu weer gebeurd is. Erg leuk. Soms ook wel hilarisch, er is vaak wel weer wat aan de hand. Dat maakt het reizen misschien wel zo interessant.

• 12 Mei 2014 - 09:14

Sag:

Ik neem aan dat vandaag Dubrovnic op het programma staat? Jullie zijn inmiddels onze camping van afgelopen zomer gepasseerd. Ben benieuwd waar jullie helemaal naar toe gaan rijden.

• 13 Mei 2014 - 11:27

Marion:

omdat je er gisteren niet was, benik gaan zoeken waar jullie nu doorheen trekken
    het is weer genieten
    ruud wat heb ik genoten gisteren van je mooie foto van de rode paal en de rode vrouw in de wind , geweldige foto
    hij zat ook bij de beste 10
    grt marion