Dagje Dubrovnik - Reisverslag uit Mlini, Kroatië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Dagje Dubrovnik - Reisverslag uit Mlini, Kroatië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Dagje Dubrovnik

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

12 Mei 2014 | Kroatië, Mlini

12 mei 2014 Mlini (Kr)

Vannacht om drie uur kruipt Ruud, bij gebrek aan een kapmes, gewapend met een schaar het dak op. Door de wind schrapen de dode takjes en vruchtjes van de boom waar we onder staan, voortdurend over het dak. Alsof je met je nagel over een schoolbord gaat.
We hebben lang geprobeerd het te negeren, maar het ging niet. Na deze snoei-operatie kunnen we rustig slapen tot 08:15 uur als de wekker gaat. Ruud moet op de fiets naar het dorp om brood te halen.

Vandaag staat een bezoek aan Dubrovnik op het programma en het leuke is, dat we met een bootje vanuit Mlini rechtstreeks naar de Oude Stad kunnen varen. We moeten daarvoor wel een lange trap naar beneden, want de camping ligt vrij hoog.
We zijn bepaald niet de enigen en het bootje van 10:00 uur is propvol. Na 35 minuten varen stappen we aan de voet van de stadsmuur weer aan wal. We lopen meteen door de muur op, waar we moeten betalen.
De muur is niet steeds dezelfde hoogte, dus er moet veel geklommen en gedaald worden. Goed voor de kuitspieren.

Het is een mooie wandeling rond de oude stad met z'n rode dakpannen. Alles dicht op elkaar gebouwd, maar toch hier en daar een lapje groen of een metershoge ficus tegen de muur. Ik zie ook een druivenstok van drie verdiepingen hoog, met alleen op balkonhoogte bladeren (en straks druiven).
Welke kant je ook opkijkt, naar de zee, de bergen of de stad, het is de moeite waard. We doen er anderhalf uur over en nemen een lekker glas sinaasappelsap als we bijna rond zijn.
De meegebrachte broodjes eten we beneden op, gezeten op een muurtje langs de haven, onderwijl genietend van de variatie aan mensen die langs loopt.

Het rondje door de stad zelf, dat we daarna maken voegt niet zo heel veel toe. De straten zijn druk met mensen en bieden voornamelijk souvenirwinkels (veel sieraden met bloedkoraal) en restaurants.
Bij een ijssalon bestellen we elk een hoorntje met 2 bolletjes ijs. Eén bolletje was wel genoeg geweest, die is al net zo groot als 3 bolletjes in Nederland. We likken en likken (Piet laat de zijne vallen en krijgt een nieuwe), gezeten op de stoep van een kerkgebouw. Een folkloristische dansgroep komt twee keer voorbij, met vendelzwaaier, doedelzakspeler, grote trom, dansers en danseressen.

Het is dan tijd om terug te gaan naar de haven voor de boot van 14:30 uur. Terug in Mlini wacht ons ons nog de trap naar boven. Ruud gaat nogmaals op de fiets naar het dorp om bier te halen en verder doen we niet veel meer. Het was een mooie dag.

• 13 Mei 2014 - 19:17

Cees/liesbeth:

hallo vrienden.

Het is weer genieten van de echte Birgit vakantie verhalen en voor mij zeker ook de onmisbare foto s.
    wat weer een goeie vakantie /reis is dit.
    wij hopen nog weken te kunnen genieten van jullie verslagen.
    groeten ook voor piet en wien.
    liefs. Cees en liesbeth.

• 14 Mei 2014 - 14:09

Corrie:

Zie ik daar Dubrovnik zonder zon?
    Alle rode daken met gedeeltelijk andere kleur rode dakpannen herinneren aan de gaten die de bommen erin hebben geslagen.
    Heel veel plezier op jullie prachtige reis!
    Corrie