Bijna in Göteborg - Reisverslag uit Trollhättan, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Bijna in Göteborg - Reisverslag uit Trollhättan, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Bijna in Göteborg

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

03 Juli 2011 | Zweden, Trollhättan

zondag 3 juli 2011 Torsby (Z) - Trollhättan (Z) 273 km

We beginnen de dag bewolkt en warm, maar al snel komt er af en toe een zonnetje en zo blijft het. Een aantal dingen die we dagelijks zien, zijn de grote stapels hakhout, die de mensen voor de winter aanleggen. Op parkeerplaatsen bij openbare gebouwen, bedrijven en flats staat trouwens bij elke plek een stroompaal, waar je 's winters je auto aan kunt koppelen, zodat hij niet bevriest. Handig!

Net als in Amerika zie je hier ook vaak auto's en landbouwmachines en andere troep rond het huis staan roesten. Er is kennelijk veel rommel, want overal zie je op bordjes "Loppis" staan. Vaak wijst zo'n bordje naar een weggetje het bos in en het heeft een tijdje geduurd voor ik wist wat het betekende. Curiosa, rommelmarktspul.
Er zijn hier ook veel antiekzaakjes bij boerderijen.

Bij Torsby zien we het begin van het Ovre Frykenmeer. Even voor Sunne worden aan de ene kant van de weg paardenrennen gehouden en aan de andere kant wordt gevoetbald en gehockeyed.

De bermen en veel velden staan vol met lupines, moerasspirea en kamille. Het is hier weer veel opener, er zijn velden met graan, tuinbonen en koolzaad.
We pauzeren even bij een meertje met uitzicht op Frykerud kyrka. In Grums is niet veel te zien, behalve een buslading Chinezen, net uitgestapt. Geen idee waarvoor.

Het volgende plaatsje is Säffle en daar parkeren we en lopen er even doorheen. Het stuk tussen de rivier en het kanaal is mooi, met de sluis en het park. Een mooie watertoren en een kerkje, met daarnaast een enorme advertentie voor een bar.
Het valt ons op dat behalve in het centrum, er veel leegstaat of erg verwaarloosd is. Bij de makelaars zien we dat er veel (mooie) huizen voor weinig te koop zijn.

We rijden inmiddels ten westen van het enorme Vänern meer. Een aantal kms voorbij het eind ervan ligt Trollhättan, waar ze met de brug bezig zijn, waardoor we in een file terechtkomen.

Tegen etenstijd komen we aan op de camping iets ten zuiden van de stad, waar we allereerst nog even genieten van een koel pilsje.