Kunst en andere zaken - Reisverslag uit Torsby, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Kunst en andere zaken - Reisverslag uit Torsby, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Kunst en andere zaken

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

02 Juli 2011 | Zweden, Torsby

zaterdag 2 juli 2011 Mora (Z) - Torsby 154 km

Grijsgewolkt is het zwerk en het duurt niet lang voor het gaat regenen. Eerst willen we gewoon verder gaan, maar als de regen wat minder wordt besluiten we toch nog even terug te rijden naar Mora.
Een van de eerste dingen die je daar ziet zijn de Dalarna paardjes.

Het Zornmuseum schijnt de moeite waard te zijn. Het is een museum met werken van de schilder Anders Zorn. Behalve het museum zelf is er een rondleiding door zijn huis.
Voor de rondleiding begint hebben we nog even tijd om naar de slijter te gaan via de gezellige hoofdwinkelstraat, vol met terrasjes.
Het regent zachtjes maar iedereen, wij ook, loopt in T-shirt o.i.d. want het is helemaal niet koud.

We hebben gekozen voor een rondleiding in het Duits, omdat die het eerste begint. Als blijkt dat we de enigen zijn, gaat de gids over op Engels. Anders Zorn was in zijn tijd (1860-1920) een zeer bekend schilder.
Niet alleen in Zweden, maar ook bv. in Frankrijk, Engeland en de USA.

Hij kwam oorspronkelijk uit Mora en na veel omzwervingen heeft hij daar (na heel rijk te zijn geworden met schilderen) met zijn vrouw uiteindelijk een prachtig en bijzonder huis gebouwd. Het mooiste vonden we de enorme danshal met 11 m. hoog puntdak. Misschien omdat het allemaal hout was, voelde het eigenlijk bijna intiem aan.

Ze hebben veel kunst en zilver verzameld en dat staat en hangt in het huis. Omdat ze geen kinderen hadden, hebben ze het huis en de collectie geschonken aan de Zweedse Staat. Alles is dus nog in de staat waarin zij het achterlieten. De hondenbakjes moeten dagelijks met vers water worden gevuld!We zijn een uur binnen geweest.

Daarna nog het museum, waarin de aquarellen, olieverfschilderijen, etsen, houtsnijwerk en beelden gemaakt door Zorn, tentoongesteld zijn.
We vinden veel van wat hij gemaakt heeft mooi. Het is vreemd dat de man in Nederland (voorzover wij weten) zo onbekend is.

Als we het museum uitkomen regent het echt en moet de paraplu er aan te pas komen.
Nog even een snelle blik in de kerk, waar net een gezin in klederdracht naar binnen gaat. Een vrouw is prachtig aan het zingen, ze oefent voor een huwelijk later. De bijbels en de huwelijksmisboekjes liggen al klaar.

Het is al vier uur voor we de stad verlaten. Na een half uurtje stopt de regen, maar het blijft bewolkt. Het landschap lijkt op dat van de afgelopen dagen. Mijn hang naar bermtoerisme wordt helaas nauwelijks bevredigd.

Als we een fraaie picknickplek aan het Hansjömeer zien, gaan we voor anker. Vlak voor ons staat ook een Frankia, bijna nieuw. We maken een praatje met het Hamburgse echtpaar.

Ik haal mijn campinggasfles en brander uit de kelder en zie, alweer een maaltijd. Na het eten een ommetje (eigenlijk een heen-en-weertje), waarbij twee reeën vlak voor oversteken, nog even lezen, schrijven en sudokoën.

• 03 Juli 2011 - 21:44

A:

Vet paard, kunnen ze in troje jaloers op zijn!

Lig in bed een van de laatste verhalen te lezen, mooie reis om mee te lezen, dank voor die moeite.

Vandaag mooie dag gehad, kinderen en wijzelf genoten van ons bezoek aan Sagra en haar fam. Lekker eten en heerlijk weertje. Oma nog gezien en gesproken, het gaat goed met haar. Nog even buiten in het zonnetje op de tuinluiter met de buren gezeten.

Volgens de teller zijn jullie over 3 dagen retour goede reis terug.

• 03 Juli 2011 - 21:44

A:

Vet paard, kunnen ze in troje jaloers op zijn!

Volgens de teller zijn jullie over 3 dagen retour goede reis terug.