Overal water - Reisverslag uit Mora, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Overal water - Reisverslag uit Mora, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Overal water

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

01 Juli 2011 | Zweden, Mora

vrijdag 1 juli 2011 Östersund (Z) - Mora (Z) 348 km

Helaas de zon is weg, er hangen alleen nog grijze wolken en de trui kan weer aan. We vertrekken op tijd in zuidelijke richting. Aan het eind van de ochtend begint het te regenen en dat blijft lang zo.

Het eerste stuk dat we rijden lijkt erg op gisteren, maar later wordt het toch anders. Gisteren zagen we al rendiermos op veel plekken, maar vandaag lijkt het haast alsof er sneeuw onder de bomen ligt, zoveel grote plakken.

We rijden op wat eens een bergrug was; de restanten ervan, in de vorm van enorme rotsblokken en brokken steen, zijn de stille getuigen.
We komen langs een paar mooie kerken, maar de meeste zijn aan Ruud z'n kant, dus geen foto. Naast de kerken staat hier vaak een mooie klokketoren.
Als we ergens tanken, zie ik een pomp waar je ruitenwisservloeistof (tot -18) kunt tanken.

Overal is water, maar alleen dat wat van boven komt kunnen we steeds zien. Van de wateren ter rechter- en linkerzijde valt zoals gewoonlijk weinig te zien. Misschien moet er een brief naar de Zweedse Rijkswaterstaat, dat het voor automobilisten veel prettiger is als er hier en daar een stuk gekapt wordt voor het uitzicht en dan meteen ook maar een paar picknickplaatsen maken, zoals in Noorwegen.

Zo'n 35 km voor onze eindbestemming begint de laaghangende bewolking te verdwijnen en er verschijnen blauwe zakdoekjes. Van lieverlee gaat ook de temperatuur omhoog en we kunnen laagjes afpellen.

Mora is ons doel voor vandaag, de camping ligt aan het Siljanmeer. Leuke kleine camping, veel stuga's. Prettige ontvangst en prima eten op het terras van het restaurant. De witte wijn is weliswaar aan de prijs, maar dan krijg je ook een flinke bel.

Rond half tien begint het weer te regenen, maar het zet gelukkig niet door, hoewel de campingman vertelde dat het flink zou gaan regenen vannacht. Dat komt dan nog wellicht.
Het wordt 's avonds weer donker!

• 02 Juli 2011 - 05:53

A:

Is zo'n ronde sauna niets voor bij jullie in de tuin?

• 02 Juli 2011 - 08:46

Sag:

Goed plan A dan kunnen wij daar ook meteen gebruik van maken.
    Net 5 dagen terug moeten lezen want ik liep een beetje achter. Zonde van je camera maar gelukkig heb je je bril nog. Hier schijnt na het noodweer van dinsdag avond en de regen van gisteren het zonnetje weer. Het is heerlijk weer dus we gaan lekker de stad in met de dames. Ik mag nog een verjaarskado uitzoeken dus ik heb er zin in. Maar eerst moeten we Brida even van alle lijm resten ontdoen die ze op haar lichaam heeft gesmeerd ;-)

Prettig weekend,
    Kus Sag

• 02 Juli 2011 - 09:58

Cees- Liesbeth:

Hoi, hoi. Weer is alles mooi. Helaas de tijd gaat te hard vrees ik. Dank voor de goede wensen voor Cees z n verjaardag. Nog een goede reis en tot gauw.

Kus van de jarige Cees en ook van mij .

• 02 Juli 2011 - 14:06

Jan En Mart:

Er staat hier een doos chardonnay koud!