San Cristóbal de las Casas - Ocosingo - Reisverslag uit Ocosingo, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu San Cristóbal de las Casas - Ocosingo - Reisverslag uit Ocosingo, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

San Cristóbal de las Casas - Ocosingo

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

28 Januari 2007 | Mexico, Ocosingo

Dag 14

Druk programma vandaag, dus op tijd ontbijten. We geven onze bagage in bewaring en lopen naar het busstation. Nu het nog vroeg en lekker rustig is, zie je pas dat het een heel aardig stadje is, zonder alle toeristen en auto's.

We regelen de reis naar Ocosingo voor 15.45 uur. We lopen terug naar de Templo del Caridad op zoek naar een weefdemonstratie. Onderweg koop ik van een straatverkoopster een paar kleine souvenirs, evenals op de "artisana en dulce markt".
Het weven is vandaag niet, maar het museum is open en gratis.
Hier worden we ingewijd in de historie van de stad, die oorspronkelijk Ciudad Real heette.

Van hier weer een heel eind gelopen naar Na-Bolom, een museum gewijd aan het echtpaar Blom-Düby en hun werk voor en met de Lacondon Indianen in de jungle.
Het museum is gevestigd in hun vroegere woning/instituut. We worden rondgeleid door een Amerikaanse antropologie studente. Het is erg interessant. We vragen haar of ze weet wat de juk-achtige stenen objecten zijn, die we in alle musea tegenkomen. Behalve dat ze te maken hebben met het balspel pelote, worden we niet veel wijzer.

Terug naar het centrum voor een lekkere lunch op een gezellige binnenplaats met een grote boom en een fontein, met navenant veel mooie vogels. Een kolibri is lekker aan het badderen. De donkere wolken blijven gelukkig bij een dreiging.
Nadat we de gisteren weggebrachte was opgehaald en ingepakt hebben, nemen we een taxi naar het busstation.

De busreis voert door een prachtig berglandschap. Mooie vergezichten, veel bloeiende bomen, struiken en planten; heel kleurrijk. Er zijn heel veel zonnebloem-achtige planten met grote roze bloemen.
Het is wat regenachtig onderweg. Misschien zien de nederzettingen/dorpjes er mede daardoor behoorlijk armoedig uit.
De kaalslag van het regenwoud heeft gezorgd voor grote met gras begroeide open stukken, wat voor het uitzicht wel weer mooi is.

In Ocosingo nemen we een taxi naar hotel Margarita. Bij de buren, Hospedaje Esmeralda, lekker gegeten. Het regent nog steeds. In de lobby van het hotel hebben we op plastic tuinstoelen aan een tafel nog een paar rondjes gekaart.