Ocosingo - Toniná - Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Ocosingo - Toniná - Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Ocosingo - Toniná - Palenque

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

29 Januari 2007 | Mexico, Palenque

Dag 15

Ontbijt bij de buren, bagage in bewaring en naar de standplaats van de collectivo's bij de Mercado. Onder een grote overkapping staan vrouwen in typisch Yucataanse kleding met hun koopwaar. Het busje is snel vol.

Ik heb al sinds vanochtends ernstige diarree en voel me niet echt tof. Tijdens de hobbelde, stoppende en weer optrekkende busreis wordt het nog beroerder. We rijden langs een groot militair complex, waar een aantal vrouwen met kinderen uitstapt.
De buschauffeur helpt ze daarbij, maar een duidelijk arme, Indiaans aandoende, vrouw met kind, moet het zelf maar uitzoeken.

Als we bij de entree van Toniná aankomen, moet ik echt even gaan zitten. Als we verder lopen naar de tempel heb ik een klein ongelukje, maar gelukkig zijn er WC's bij het begin van het tempelcomplex.
Het complex is groot en imposant en omdat er overal gras is ziet het er vriendelijk uit.
Eigenlijk is het één grote tempel, erg hoog en breed. We zijn de enige toeristen, heerlijk.

Inmiddels blijkt dat ook Wil zich niet lekker voelt, maar ondanks onze conditie zien we kans om bijna helemaal naar boven te klimmen. We worden beloond met een schitterend uitzicht over het omringende landschap.
De bovenste twee etages hebben hele smalle treden, die durf ik ik niet aan. We blijven lang en genieten van de rust en stilte.

Eenmaal terug bij de ingang voelen Wil en ik ons nog beroerder en we zijn blij dat er vrijwel meteen een taxi langskomt.
We laten ons afzetten bij het busstation, waar we een half uur later de bus naar Palenque kunnen nemen. Wil en Ruud gaan de bagage halen en zo zitten we even later verspreid in de bus. Ik heb het vreselijk koud, voel me rot en van slapen komt niet veel.
In de bus zitten veel westerse toeristen, die van San Cristóbal naar Palenque gaan. Toniná slaan ze over.

Na aankomst meteen met een bus naar Hotel Lacondonia. Leuk, maar erg lawaaierig, ze zijn aan het verbouwen. Ik zoek meteen het bed op, de rest gaat ergens eten. Later haalt Ruud wat broodjes voor me.
Ondanks de bel van de receptie en het straatlawaai, maar dankzij mijn oordoppen, paracetamol en immodium goed geslapen. In de loop van de nacht weer warm geworden en opgeknapt.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Palenque

Mexico

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2007

Mexico City - Washington - Schiphol

23 Februari 2007

Mexico City Musea

22 Februari 2007

Mexico City Mercado's

21 Februari 2007

Mexico City Dierentuin

20 Februari 2007

Mexico City - Toluca - Mexico City
Ruud en Birgit

Via zuidoost Europa reizen we naar en door Turkije

Actief sinds 11 April 2010
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 169375

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 21 Mei 2016

Naar de hak van de laars

24 April 2014 - 10 Juni 2014

Rondje Europa

08 April 2013 - 31 Mei 2013

Marokko

02 Mei 2012 - 20 Juni 2012

Op weg naar Turkije

27 Mei 2011 - 06 Juli 2011

Op weg naar het Noorden

08 Oktober 2010 - 06 November 2010

Op weg naar het zuiden

12 April 2010 - 13 Mei 2010

Mijn eerste reis

15 Januari 2007 - 24 Februari 2007

Mexico

Landen bezocht: