Naar Chitzen Itza en Banachke - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Naar Chitzen Itza en Banachke - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Naar Chitzen Itza en Banachke

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

04 Februari 2007 | Mexico, Mexico-stad

Dag 21 Valladolid

Nadat we de oversteek hebben gemaakt naar hotel Maria de la Luz, gaan we naar het busstation waar we op de valreep de bus naar Chitzen Itza halen. Als we er aankomen is het nog niet erg druk.

We drinken een kopje espresso en storten ons dan op de site. We beginnen met de "mindere" gebouwen, die ook al de moeite waard zijn. Bijzonder is de combinatie van Maya-Tolteken bouwkunst.
De Tolteken hebben zich bezig gehouden met pilaren, zowel rond als vierkant, versierd en onversierd. Er staan er 1000-den. Soms vormden ze de markt, verderop waarschijnlijk feestzalen en wie weet wat nog meer.

Die pilaren geven wel een veel ruimtelijker idee dan de bouwwerken van de Maya's. Een enorme plaza met aan 3 zijden een lange galerij. De hoofdpiramide is natuurlijk erg indrukwekkend, hij staat pal midden in een enorm grasveld.
Het peloteveld is ook erg groot. De ringen hangen zo hoog, daar konden ze zonder hulpmiddelen nooit een bal doorheen gooien. Overal nog vrij intacte reliefs. Veel luipaarden, adelaars, Quetzalcoatles alias Kukulcán.
Heel veel souvernirverkopers.

Het is gelukkig wat bewolkt en er waait een windje, dus het is redelijk dragelijk. De twee cenotes op de site zijn indrukwekkend diep. Lekker geluncht om ca. 15.00 uur met vers fruit, waarbij we nog vergast worden op Yucatanse dansen.

Hierna gaan we met een taxi naar de grotten van Banachke. Om 16.00 uur mogen we naar beneden. De groep die we iets eerder naar boven hebben zien komen, leek het einde nabij dus dat belooft wat. Het is erg warm en vochtig in de grot, waar de Maya's hun rituelen hielden.
Het is een heel apart gezicht, veel druipsteen, stalagtieten en stalagmieten en daarbij offerschalen, wierookbranders enz.
De tocht wordt begeleid door geluid en uitleg, maar helaas in het Spaans, niet te volgen.

De taxichauffeur die ons gebracht heeft, staat op ons te wachten en brengt ons terug. Handig, want er waren geen taxi's.
Terug in Chitzen Itza gaan we weer met de bus terug naar Valladolid. Onderweg stapt er nog een grote groep mensen in, die aan het begin van de stad uitstappen bij de Feria (kermis) en de grote markt.

Bij het hotel gaan we zwemmen en pilsen. In Chitzen Itza kwamen we het Argentijnse echtpaar uit Israel weer tegen. In het restaurant van ons hotel het Nederlandse echtpaar uit Toronto. Later komen ook de Argentijnen weer langs. Ze gaan eerst naar de flamingo's en daarna pas naar Tulum.
We laten ze wat info uit de LP opzoeken. Daarna eten, koffie bij Marquesa en een kaartje leggen.