Valladolid - Tulum - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Valladolid - Tulum - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Valladolid - Tulum

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

05 Februari 2007 | Mexico, Tulum

Dag 22 Gesnorkeld

Bij het ontbijt horen we het rampverhaal van Wil en Mieke, die nauwelijks geslapen hebben. Hun kamer bleek vol te zitten met bedwantsen. Ze zaten niet alleen in het bed maar overal.
Er was geen andere kamer en ook geen beddengoed beschikbaar. De bedden zijn verschoond met handdoeken en oude lakens, maar aangezien de beesten achter het hoofdeinde van het bed zaten, waren ze daarmee niet weg.

De avond daarvoor had Mieke al een paar stukjes glas in haar marguerita.
Geen reklame voor hotel Maria de la Luz dus. 50% Korting is alles wat ze krijgen.

De bus van Tulum van 09.15 uur is redelijk op tijd en zo zijn we om ca. 10.45 uur al in Tulum. Het is er bijzonder heet.
We gaan als eerste naar het Weary Traveller hotel, maar die hebben geen private rooms meer. Ze sturen ons door naar Rancho Tranquillo, waar we een 6-persoons casita kunnen huren voor 700 p.

Leuk klein parkachtig opzetje met gemeenschappelijke ruimte voor spelletjes, boeken, koken enz. Daniel ontvangt ons, legt ons de regels van de "commune" uit en geeft waardevolle duik- en snorkeltips.
Vervolgens gaan we lunchen en koffiedrinken in dit typisch op toerisme drijvende dorp. Je ziet bijna meer toeristen dan autochtonen.

Terug in ons huisje verzamelen we onze snorkelspullen en nemen een taxi naar Lucky Fish Divers in Tankha, een eindje voor Casas Cenote.
Hier regelen we een duik voor morgen, vinnen voor nu en lopen via het strand naar de cenote. Er zit een mannetje; voor 10 p. past hij op je spullen., lekker makkelijk.
De stroom is vrij sterk en het is behoorlijk diep. We zien diverse vissen en aangroeisels.

Het water is mooi helder en niet al te koud. Na 40 minuten eruit, aankleden en aan het strand een lekker pilsje drinken.
Langs de weg lopen we terug naar LFD, waar we onze vinnen willen achterlaten, maar ze zijn al dicht. In het restaurant erboven wil men wel een taxi voor ons bellen.
Terwijl we buiten staan te wachten, worden we aangevallen door hordes muggen.

Weer thuis spoelen we de boel schoon en hangen het op. Daarna drinken we een pilsje uit eigen voorraad. De gewone was brengen we naar een lavandería en we eten bij Don Cafeto.
Thuis nog wat gekaart.