Bergama - Kusadasi 198 km - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Bergama - Kusadasi 198 km - Reisverslag uit Kusadasi, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Bergama - Kusadasi 198 km

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

12 Mei 2012 | Turkije, Kusadasi

Voor we de camping verlaten moeten we de tanks legen resp. vullen. Dat gaat wat lastig, er staat een boom in de weg, maar uiteindelijk lukt het.

Het landschap is afwisselend, we rijden deels door de bergen en deels langs de kust. In de baai van Aliaga liggen veel tankers voor anker. Er staan veel raffinaderijen.

De grootste stad onderweg is Izmir, 3,5 miljoen inwoners. We hoeven gelukkig niet de hele stad door; er is een nieuwe rondweg, waar je tol voor moet betalen.
Voor we door de poortjes gaan stoppen we om koffie te drinken en voor we het weten staat er een hele schoolklas om ons heen. Ze zijn op weg naar Ephesus.

De onderwijzeressen doen het woord, de kinderen zelf zeggen niet veel. Er is een onderwijzer die de hele Nederlandse eredivisie kent, weet wie als eerste, tweede, derde etc. zijn geëindigd, inclusief de stand.

Als we door het tolpoortje willen, kregen we geen kaartje ofzo. We zijn wat confuus en rijden, evenals PiWi, uiteindelijk maar door (er is geen slagboom) omdat de vrachtauto achter ons ongeduldig wordt.

Van een andere chauffeur begrijpen we dat we een pasje nodig hebben. Een aardige man legt ons uit, dat we bij de afslag naar Kusadasi zo'n kaart kunnen kopen bij het tolkantoor aldaar.
PiWi zijn er als eerste en krijgen te horen, dat er technische problemen zijn en dat we gewoon door poort 5 moeten gaan: no pay, no problem. Dat hopen we dan maar.
Er gaat wel een alarm af, maar we rijden gewoon door.

Al vanaf Selcuk merken we dat alles anders is geworden, veel toeristischer.
Eenmaal in Kusadasi raken we de weg kwijt, het is een grote toeristenplaats geworden, we herkennen weinig meer.
De camping is niet meer dezelfde, het strand is veranderd in een jachthaven en er is een boulevard helemaal naar het oorspronkelijke dorp.
Er liggen 2 grote cruiseschepen aan de kade, waar wij ooit met ons busje via 2 planken de boot naar Samos op moesten rijden.

We vinden mooie beschaduwde plekken op de camping. Na wat huishoudelijk gerommel gaan we een eindje lopen. Dat duurt een ijsje lang, want het begint te regenen en te onweren.
Pannenkoeken en kipkluifjes gebakken en onder de luifel gegeten.
Een voetbalwedstrijd houdt de gemoederen in het restaurant behoorlijk bezig en de overwinning wordt tot diep in de nacht gevierd.