dagje Pergamon - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu dagje Pergamon - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

dagje Pergamon

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

11 Mei 2012 | Turkije, Pergamon

Het is alweer bewolkt en regenachtig, maar koud is het niet. We blijven hier nog een nachtje en gaan dan vandaag Pergamon bekijken, de oude stad van Bergama.
We beginnen met de Rode Hal, gelegen aan de andere kant van de stad. We rijden erheen in de camper van PiWi, dwars door de stad.

De Rode hal was een tempel waar de Egyptische goden werden vereerd en het is een enorm gebeuren. Er staan nog flinke stukken muur overeind. Ooit hebben er 32 steunfiguren van 8 meter hoog gestaan en daar zien we delen van liggen.
Heel mooi beeldhouwwerk, zeer gedetailleerd.

Vanaf de parkeerplaats kunnen we daarna meteen met de wagen omhoog richting Akropolis. We parkeren bij de kabelbaan die er tegenwoordig is en die je verder omhoog brengt.
Er is nog veel te zien, het amfitheater (heel steil), diverse tempels, het altaar van Zeus en, heel mooi, het heiligdom van Trajanus met een mooie galerij (waar we schuilen tijdens een buitje).
Ook hier weer een fantastische aankleding van voorjaarsbloemen.

Terug bij de kabelbaan gaat Wien retour camper en besluiten Ruud, Piet en ik om via de oude hoofdweg (gemaakt van grote platte stenen) naar de oude stad (opgravingen) en de middelste agora (markt) te lopen.
Jammergenoeg is het gebouw met de mozaieken gesloten.
Dat had de man bij de kabelbaan, die probeerde ons naar zijn tapijtenfabriek te krijgen, ons niet verteld.

We hadden geen zin om weer helemaal omhoog te lopen en hebben de oude hoofdweg verder gevolgd. Helaas hield deze op een zeker moment op en toen werd het een geitenpaadje de berg af.
Uiteindelijk komen we om 15.00 uur flink bezweet beneden aan. We rijden door de drukte in de stad terug naar de camping.
Late lunch, een wasje doen, lezen, praten enz. Wien en ik duiken nog even het zwembad in.

• 14 Mei 2012 - 12:38

Thea.:

hallo,ik zie op de foto's dat het er erg mooi is.wat indrukwekkend is die oudheid daar.
    bij ons is alles nog het zelfde,dus harstikke goed, gisteren de kinderen dat was erg gezellig.
    nog veel plezier en mooi weer groetjes van aad en een kus van je zus.

• 16 Mei 2012 - 23:41

Lennard:

Leuk om het te volgen. We zitten met z'n allen goed verspreid over de aardkl@@t. Maakt dit soort media erg leuk en makkelijk. Wat een end rijden zeg, maar dan krijg je wel wat. De groetjes vanuit een lekker warm paramaribo.

• 19 Oktober 2017 - 16:57

Hilde Denys:

Ik ben op zoek naar de plaats en openinsuren van het mozieken museum in Bergama, Tukije. U schreef dat hetgesloten was; welke dag w

• 19 Oktober 2017 - 16:58

Hilde Denys:

verviolg: welke dag was ht museum gesloten? waar juist op de akropolis is het gebouw met de mozaiken?

bedankt op voorhand