Cannakale - Bergama 264 km - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Cannakale - Bergama 264 km - Reisverslag uit Pergamon, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Cannakale - Bergama 264 km

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

10 Mei 2012 | Turkije, Pergamon

Het is bewolkt en er waait een stevige wind als we vertrekken richting Troje, zo'n 15 km verderop. Als we aankomen regent het, dus drinken we eerst even koffie.
Een Japanse man kijkt erg geïnteresseerd naar de campers en Wien laat hem binnen kijken. Hij vindt het prachtig en neemt er foto's van.

Als eerste komen we natuurlijk bij het Paard van Troje, dat waarschijnlijk niet meer is dan een mythe, maar er in de jaren 70 is neergezet.
Voor Troje heb je veel verbeeldingskracht nodig. Er zijn weliswaar veel lagen (Troje I t/m IX), maar overeind staat er niet veel meer.

Dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de natuur, de voorjaarsbloemen vormen een prachtig kleed. Na Troje reizen we verder naar het zuiden naar Assos, een middeleeuwse stad met een Akropolis boven op een berg.

Bij de plaats Ayvacik sturen de borden ons de hoofdweg af. We blijven de borden volgen en rijden daardoor over een smalle, maar mooie weg door de bergen naar Assos. Bij Assos rijden we te ver door en komen op een enge smalle weg die rechtstreeks de zee in lijkt te gaan. Gelukkig is er in de haaarspeldbocht net genoeg ruimte om te keren.

Piet en Wien worden in Ayvacik door een Turk teruggebracht naar de hoofdweg, dat gaat een stuk sneller. Ze zijn al in Assos als wij daar aankomen, maar omdat ze via een andere weg zijn binnengekomen, vinden we elkaar aanvankelijk niet.
Dan zijn mobiele telefoons handig. Het vergt nog heel wat stuurmanskunst van Ruud om van onze P. naar de P. van PiWi te komen. Smalle steile weg, tegenliggers, achteruit enz.

Ook met de benenwagen moeten we flink klimmen in de steile straten, om boven bij het (openlucht) museum te komen. Hier bekijken we de (gereconstrueerde) tempel van Athene. Het uitzicht is fantastisch, maar we waaien bijna de berg af.

We gaan via de kustweg (28 km) naar Kücükkuyu. Er staan mooie hotels, campings en zelfs een heel groot call-center onder en tussen de vele olijfbomen, maar de weg is abominabel.
We zijn blij als we weer op de hoofdweg komen.

Via een stop bij de Carrefour in Akcay komen we bij ons einddoel van vandaag, de keurige camping van Bergama.
De bij de Carrefour gekochte ontdarmde, ontgrate en ontkopte 8 forellen gaan op de BBQ en in de pan en daarna op het bord. Heerlijk.
We blijven tot laat buiten zitten.

• 14 Mei 2012 - 16:23

Sag:

Die gele bloemstengel lijkt wel dille en dat paard is in de afgelopen 27 jaar weinig veranderd. Ik kom niet in slaap vandaar dat ik dit om half 2 snachts nog aan het lezen ben ;-)