Weer verder - Reisverslag uit Taliouine, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Weer verder - Reisverslag uit Taliouine, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Weer verder

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

08 Mei 2013 | Marokko, Taliouine

8 mei 2013 Ouarzazate - Talioune 153 km

PiWi hebben nog steeds last van de benzinelucht in hun camper ondanks het soppen, de geplette knoflook en tajinekruiden. Vanochtend gaat dus eerst alles de garage uit en de hele boel krijgt nogmaals een sopje. Hopelijk helpt dat.
De elektriciteit is uitgevallen, dus geen douche. Voor sommigen is het zwembad een alternatief.
We geven de camper weer een totale verzorgingsbeurt en vertrekken.

Vandaag rijden we tot halverwege Agadir. Het is weer één grote leegte, met donkere bergen aan de einder. Koffiestop boven op een pas (1700 m) met de onvermijdelijke souvenirwinkel. De, naar het lijkt, oude man laat ons een heleboel van zijn geodes en fossielen zien. Er zijn prachtige exemplaren bij, maar we weten ons te beheersen.
Als ik vraag of hij de geodes zelf zoekt, zegt hij dat zijn vader dat doet, dus zo heel oud zal hij niet zijn. De koek die ik hem geef, moet hij in stukjes in zijn mond steken, hij heeft maar twee tanden in zijn mond .Wien scoort een mooi geel sierbord.
Als we willen wegrijden vraagt hij of we kleding of schoenen hebben om te ruilen.
We bieden hem een T-shirt en een paar oude Ecco's aan, maar daar wil hij dan 80 DH (7,50) voor geven i.p.v. de trilobiet van 100 DH. Dat gaat dus niet door.

Volgende halte is Tazenakht, een plaats op een kruispunt waar vroeger veel handel werd gedreven. Het is nog steeds een vervoersknooppunt. Er worden heel veel (Berber)tapijten gemaakt en verkocht. We lopen even door de oude (rommelige, wat vieze) medina op zoek naar stevig band om onze tuinstoelen die kapot zijn opnieuw te matten, maar we vinden niets. Voorlopig moeten de spanbanden nog even dienst doen.

We lunchen onder wat bomen en Ruud denkt een geode te klieven met zijn beitel en hamer, maar helaas, het blijkt een gewone kei.
Onderweg komen we heel veel Isuzu vrachtwagen tegen, volgeladen met geiten en schapen, zowel erin als erop.
Hierna verandert het landschap langzaam in een brede vallei, waarin graan wordt verbouwd. De kleuren variëren van (goud)geel en diverse tinten groen tot lichtbruin. Heel mooi. De wat heiïge lucht maakt de bergen een beetje mysterieus.

De camping bij Talioune is mooi. Prachtig uitzicht vanaf onze standplaats, mét ondergaande zon. Lekker zwembad ook.
Het is erg warm, maar gelukkig waait het flink, warm weliswaar, maar toch prettig. Beneden ons zijn drie vrouwen bezig klaver te oogsten, ze moeten behoorlijk sjouwen om het naar boven te brengen, waar het op een pick-up truck wordt geladen.

Het is te warm om te gaan slapen, dus we blijven lekker buiten zitten praten en bedenken dat we hier best nog een dagje kunnen blijven.

• 10 Mei 2013 - 08:50

Melle:

mooie beelden hoor, wat zijn die vrouwen aan het plukken?

• 10 Mei 2013 - 23:03

Edith:

Ha, mooie slager!
    Wat knap van jullie dat jullie je zo goed weten te beheersen met al die leuke potjes en pannetjes.

• 11 Mei 2013 - 20:00

Sonja:

ondertussen in Cagnes sur Mer: jaja, minder ver en minder avontuurlijk maar wel op vakantie. Binnenkort zijn jullie in Essaouira, denk ik. Daar zijn wij twee weken geweest.