Sapperdeflap - Reisverslag uit Lons-le-Saunier, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Sapperdeflap - Reisverslag uit Lons-le-Saunier, Frankrijk van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Sapperdeflap

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

30 April 2014 | Frankrijk, Lons-le-Saunier

30 april 2014 St. Maurice-sur-Moselle (F) - Lons-le Saunier (F) 330 km

We beginnen op tijd met de voorbereidingen voor vertrek en terwijl we bezig zijn kan de campingeigenaar ons opeens wel vinden. Of we betalen willen?????????? Nou, vooruit dan maar.

Na de persoonlijke verzorging van Dodo en een poging om te tanken bij het kennelijk niet meer in werking zijnde tankstation voor aan de weg, gaan we om 10:00 uur op weg.
Ruud heeft van een vriendin 3 boeken over de Eerste Wereldoorlog gekregen en in een ervan wordt verteld over de zware gevechten om Hartmanswillerkopf, een berg van waar af controle op de spoorlijn Mulhouse-Colmar mogelijk was.
De Duitsers en de Fransen hebben deze berg op leven en dood op elkaar bevochten en er is een monument opgericht met oorlogsgraven om dit te herdenken. Omdat het min of meer op onze route ligt gaan we er naar toe.
Het kost was moeite, want de verwijzingen zijn naar Vieil Armand (wat ons niets zegt) i.p.v. naar Hartmanwillerkopf. We worden op het juiste spoor gezet en naar een heleboel haarspeldbochten komen we bij het monument aan.

Indrukwekkend is het zeker, alhoewel er veel minder graven zijn dan we elders wel gezien hebben. Vanaf het monument kun je naar de top van de berg klimmen, waar een groot kruis staat.
Op weg er naar toe kom je door loopgraven, lang schuttersbunkers, prikkeldraad en andere overblijfselen van deze gruwelijke strijd op de vierkante centimeter. Er worden nu loopgraven gerestaureerd. Om de beleving nog intenser te maken?
Op weg terug naar beneden missen we het juiste paadje en we lopen een heel stuk steil naar beneden. We vertrouwen het niet en hijsen ons moeizaam weer naar boven, waar we weer op het juiste pad komen. Het is inmiddels weer gaan regenen en we worden flink nat. Achteraf hadden we gewoon door kunnen lopen, dan waren we ook goed uitgekomen.

Nadat we bijgekomen zijn en geluncht hebben gaan we alle haarspelden weer terug en verder naar onze bestemming voor vandaag.
OP een gegeven ogenblik horen we een geluid, dat we niet kennen. Is het de buitenspiegel, die tegen het raam trommelt? We stoppen en gaan kijken. Het is een van de rubbers aan de zijkant van de nieuwe ruit, die los is en tegen de auto flappert! Nou ja zeg....
We bellen toch maar even met Carglass of het goed is dat we het met ducttape vastzetten. Dat kan wel volgens hen en zo wordt DoDo's fraaie nieuwe ruit alweer ontsierd door een streep zilvergrijze ducttape. Het weer wordt steeds beter, de bergen worden heuvels en omringd door 50 tinten groen rijden we genietend verder. Hopelijk raakt koolzaad nooit uit de mode, want zo'n felgeel veld tussen het groen blijft schitterend.

In Lons le Saunier doen we boodschappen bij de Carrefour, waar wat smoezelige mensen proberen ons bosjes lelietjes-van-dalen te verkopen. Dankzij een Déviation kost het de nodige moeite de camping te vinden, maar tegen 19:30 uur zijn we er.
Een biertje in de bar en dan hotdogs van baguette met knakworst en een restje zuurkool als diner. Heerlijk!

• 01 Mei 2014 - 19:41

Sonja:

die lelietjes van dalen ken ik ook, heeft dat met moederdag te maken of met dodenherdenking of met de dag van de arbeid? Die dag van de arbeid was een heel aantal jaren geleden voor ons een hele schok, we waren onderweg naar Spanje en wilden overnachten in Frankrijk, maar alles was dicht. In het shabby hotel de commerce in ik weet bij god niet meer waar kregen we met moeite onderdak en iets te eten. Maar dat was wel heel lekker, sindsdien eet ik vaak sperziebonen met spek.
    Volgens mij zijn jullie behalve voor zuurkool ook op de juiste plek voor tarte flambée.
    hier is het etenstijd, lasagne.