Mooie plek gevonden - Reisverslag uit Orikum, Albanië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Mooie plek gevonden - Reisverslag uit Orikum, Albanië van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Mooie plek gevonden

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

20 Mei 2014 | Albanië, Orikum

20 mei 2014 Kavaljë/Karpen (A) - Orikum (A) 126 km

We waren eigenlijk van plan nog een dagje bij Pa Emer te blijven, maar als we wakker worden is het bewolkt en het waait hard.
Zowel Piwi als wij komen tot de conclusie dat het prima rijweer is en we maken ons klaar voor vertrek. Om 11:00 uur rijden we weer op de snelweg.

We verbazen ons steeds weer over de aantallen benzinestations, restaurants en Lavazh (autowasplekken) langs de weg. Wat ons niet verbaast zijn de vele grafmonumentjes; goede chauffeus zijn het niet.
Veel hele grote reclameborden van Amstelbier en Amstel Radler.
Veel huizen in diverse stadia van onaf, het betonijzer steekt boven de eerste verdieping uit, wachtend op een tweede verdieping.
Twee keer zien we een jongen die (levende) konijnen te koop aan biedt (om op te eten). Veel kramen met groente en fruit, de bossen wortels zijn leuk opgehangen.

Vlak voor Fier, de eerste grote stad, rijden we over een stuk overstroomde weg. Beelden hiervan hadden we in Bogë in het café op de TV gezien. Gelukkig schijnt de zon nu volop. In Fier zetten we de auto's aan de kant van de weg om koffie te drinken en omdat we dringend Lekhs nodig hebben, gaan Ruud en Piet op zoek naar een Bankomat.
Het duurt even, maar dan komen ze met geld én karbonades terug.

Een km of 20 verder komen we op een échte snelweg. Weinig verkeer, bij de eerste brug vreselijk diepe voegen. Gelukkig rijdt er een busje voor ons, dat aangeeft waar ze zijn en hoe ze te nemen. Benzinestations en restaurants in aanbouw.
Bij de stad Vlorë komen we weer aan de kust. Het is een grote stad, met aan het begin en eind een ongelooflijk slechte stukken weg en in het midden een prachtige nieuwe weg, met af en toe opzichtig gekleurde nieuwe flatgebouwen erlangs.

Vanaf hier rijden we langs de kust. Hier is een Rivièra aan het ontstaan. Hotels, appartementencomplexen, restaurants in alle stadia van ontwikkeling. Over 5 jaar ziet het er hier heel anders uit. Het is alleen te hopen dat ze ook de infrastructuur aanpakken, want dat lijkt nergens op.
We hebben een camping op het oog, maar als we om 14:30 uur langs een camping rijden maken we pas op de plaats en voegen ons bij de camper die er al staat. Er is stroom, WC en douche en een restaurant en we worden vriendelijk ontvangen. Het weer is prachtig, het strand dichtbij, we willen niets meer.
's Avonds eten we vis met salade en patat in het restaurant. Lekker wit wijntje erbij, heerlijk.