Yellowstone National Park - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Yellowstone National Park - Reisverslag uit Gardiner, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Yellowstone National Park

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

22 April 2010 | Verenigde Staten, Gardiner

Dag 11 22 april 2010 West Yellowstone, Montana - Gardiner, Montana
Eerst zonnig, later regen, hagel donder en sneeuw. Koud

Ik weet niet of ik het al geschreven had, maar deze week is "National Park Week" en we hoeven nergens entree te betalen. Super, we hebben al heel wat dollars uitgespaard.
Omdat nog niet alle wegen in het park toegankelijk zijn, moeten we sommige stukken 2x afleggen.

We zijn nog maar net Yellowstone binnen of we zien 3 bisons op een eilandje in de rivier. Even stoppen natuurlijk voor een foto. Wat we dan zien is geweldig.
Twee ganzen proberen de bisons te verjagen. Ze komen uit het water, gaan met gestrekte nek langs de beesten en gaan dan voor een ervan staan blazen.
De bison schudt z'n kop, gromt een keer en de ganzen duiken het water weer in. Dit herhaalt zich zeker een keer of zeven en pas dan geven de ganzen het op.
Gedurende deze strijd worden de ganzen aangevuurd door alle andere ganzen in de rivier.

Als je nagaat hoeveel moeite we hebben gedaan om paar dagen geleden bisons te fotograferen, dan is het lachen als ze gewoon over de weg naar je toelopen.
Dat gebeurt als we op weg gaan naar de grote geyser (Old Faithful), het bekendste ding van YNP. Eerst komt het Lower Geyser Basin.
Via houten paden kun je de prachtige hete bronnen en kleine geysers bekijken.

Bij Midway Geyser Basin neem ik mijn camera niet mee, in de verwachting dat het meer van hetzelfde is. Niet dus. Prachtige kleuren van de hete bronnen.
In Nieuw Zeeland zagen we ook mooie kleuren, die kwamen van de mineralen in het water. Hier zijn het hitteminnende bacteriën, die door fotosynthese een hele kolonie in stand houden.
De bacterie bepaalt de kleur. Het water rond de bron is azuurblauw, dat levert mooie plaatjes op, als de damp even opzij waait.

Zoals zo vaak is de hoofdact minder spannend dan het voorprogramma en dat is hier ook het geval. Ondanks de regen wachten we toch het spuiten van de Old Faithful af, maar het valt ons tegen.
We rijden terug naar de ingang en vandaar door een flinke hagelbui naar Canyon Village. Hier is alles ook weer gesloten, maar we kunnen een klein rondje rijden.
Bij de eerste parkeerplaats denken we "is dat alles", maar als we uitstappen en gaan kijken (ondanks de regen) worden we beloond met een prachtig gezicht op de Lower Falls en Yellowstone Canyon.
Dit verklaart de naam van het park. Na nog 2 uitzichtspunten moeten we retour Norris. Nu krijgen we een hevige sneeuwbui te verduren.

Het stuk naar Mammoth Springs gaat door naaldwoud, langs open stukken en meertjes. Plotseling lijkt het of een reuzenhand een berg heeft stukgesmeten en er vervolgens bomen, struikjes en planten tussen heeft geplant.
Het is een reuzen rotstuin. Dan opeens de witte pracht van de kalkterrassen bij Mammoth Springs. Ook hier weer een houten wandelpad, zodat we al het fraais van dichtbij kunnen bekijken.

Omdat het inmiddels te laat is geworden om nog de noordelijke route te doen, gaan we het park uit naar een camping in Gardiner, er net buiten.
Onderweg komen we langs een bord waarop staat dat we op de 45ste parallel zitten, halfweg de noordpool en de evenaar. Het voelt alsof we veel dichter bij de pool zitten!

Op de camping komen we naast 2 andere campers van RV Rentals te staan; dit zijn Fransen. Als we al een tijdje staan klopt er een frans meisje per ongeluk bij ons aan. Ze schaamt zich dood, dat ze zich vergist heeft.
Helaas is de website van waarbenjij.nu uit de lucht, dus geen nieuwe aflevering.