Gisteren waren ze er nog, toch?? - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Gisteren waren ze er nog, toch?? - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Gisteren waren ze er nog, toch??

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

23 April 2010 | Verenigde Staten, Bozeman

Dag 12 23 april 2010 Gardiner, Montana - Bozeman, Montana
Zonnig, eerst koud, later aangenaam.

Het is lekker zonnig, maar wel koud. We zitten op ruim 2000 m hoogte. Het vulkanische deel van Yellowstone waar we gisteren waren, is een grote hoogvlakte.
Door de laatste grote uitbarsting zijn de kraterwanden ingestort en is deze hoogvlakte ontstaan.

Vandaag willen we heen en weer naar de oostelijke ingang. Volgens kenners is dat het mooiste deel van het park en hebben we daar de meeste kans om beren, wolven en ander ongemak tegen te komen.

Eerste stop, een waterval. Tweede stop is een wandeling met educatieve borden over o.a. de noodzaak van regelmatige bosbranden.
De naaldbomen hebben kegels die pas opengaan als de brand er overheen geweest is, zodat de zaden loskomen. Je ziet veel dode staken staan, die van lieverlee gaan omvallen en tot humus terugkeren.
aan de hoogte van de nieuwe boompjes kun je zien hoelang het geleden is.

We zien nu ook pronghorn herten. Vliegende herten (grote kevers), hebben net zulke hoorns. Het uitstapje naar de versteende boom stelt weinig voor.
We moeten er een eind voor lopen en de boom staat binnen een hekwerk. Eens waren er drie, maar twee ervan zijn stukje voor stukje tot souvenir geworden. Vandaar het hek.
Het ziet er uit als een groot uitgevallen grafmonument.

Rijdende voort kijken we ingespannen links en rechts in de hoop wilde beesten te zien. Heel veel bisons, dat wel.
Hier en daar wat herten. Felblauwe zwaluwen, grondeekhoorntjes. Leuke bloemetjes, heel klein tussen de alom aanwezige sagebrush struiken.
Bisonpoep en nog meer bisonpoep. Een pootafdruk van een wolf (?). Zwerfkeien, hele grote. Mooie natuur.
Bijzonder: icebox canyon. Een heel nauw canyonnetje, waarvan de steile helling wit zijn van de bevroren watervallen.

Het laatste stuk gaat door vrij open, besneeuwd naaldwoud, met mooie watertjes. Heel geschikt voor beren vinden wij.
Maar nee hoor, hoe we ook ons best doen; zowel heen als terug, we zien niets. De afgelopen dagen is ons toch echt verzekerd, dat ze gisteren nog gespot zijn...
Maakt niet uit, het was een prachtige dagbesteding. Na 170 km en 6,5 uur, zijn we terug bij de noordelijke uitgang.

De weg naar Livingston naar de I-90 gaat grotendeels door de vallei van de Yellowstone rivier.
Een zeer aantrekkelijke vallei, waar de rivier sterk kronkelend doorheen stroomt, de zijkanten begrensd worden door zachtgroene ronde heuvels, met daar achter de besneeuwde toppen van de bergketens.
Aan het water was nog een stukje land te koop....

Eenmaal op de I-90 gaan we door een Zwitsers aandoend landschap en krijgen de indruk dat dit een welvarend stukje USA is. We zijn op tijd bij de camping en kunnen nog lekker een uurtje van het zonnetje genieten.

• 24 April 2010 - 08:03

Sag:

In twee dagen een heleboel leeswerk ingehaald, ben weer bij. Het klinkt allemaal goed, Mel is helemaal enthousiast en wil graag naar de USA door je verhaal en de foto's. De foto's van YNP vind ik erg mooi, lijkt me in het echt nog mooier.

Eergisteren 20 weken echo gehad en alles was goed. Ze heeft extra goed naar het hoofdje gekeken en alles uitgelegd dus dat was fijn.
    B gaat steeds meer napraten en gaat snel vooruit. I is de afgelopen weken heel vrolijk en volop aan het spelen met benen, hoofd en zelfs haar mond. Ik heb een leuk filmpje gemaakt. Ze was donderdag niet te stoppen en bleef maar spelen. Dat was genieten voor mij.

Wij gaan de 7de mei een weekje naar Winterswijk in een leuk huisje met ons 4ren. We komen de 14de weer thuis.
    Straks naar Boas zijn verjaardag (nog gefeliciteerd) het is er mooi weer voor. Morgen moet Mel weer naar China, helaas was het dus niet de laatste keer. Het gaat daar niet zo goed dus er is iemand nodig die een oog in zeil houdt. Wel balen dat hij weer weg is. Donderdag is hij weer thuis dus kunnen we vrijdag koninginnedag samen vieren. Zaterdag en zondag zitten we weer in Dordrecht met de Japanners.

Verder geen nieuws van het front. Kus Sag