Beetje boring - Reisverslag uit Bredsand, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Beetje boring - Reisverslag uit Bredsand, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Beetje boring

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

02 Juni 2011 | Zweden, Bredsand

donderdag 2 juni 2011 Furuvik (Z) - Sundvall (Z) 237 km

Het is al twaalf uur als we de camping verlaten, na een moeilijke sudoku, een wandeling over de camping en een kopje koffie. We kregen bij de receptie al het idee dat Gävle niet veel bijzonders is en dat klopt ook wel. Je leven verandert er niet van, als je het niet gezien hebt. Eigenlijk is de nar Kasper, die een lange neus trekt naar het theater nog het leukste.
Na een rondje gelopen te hebben gaan we snel verder richting Sundvall.

De E4 biedt weer voornamelijk asfalt, bomen, campers en caravans, dus we slaan af naar de kustweg met de mooie naam Jungfrukustvej. Wat er jongedame-achtig aan is weten we niet, hij is even saai als de E4. De zee kun je niet zien, terwijl hij af en toe minder dan 100 meter weg is.
Hier is het geen kwestie van door de bomen het bos niet zien, maar de zee niet zien. En dan rijdt er ook nog een groen autootje voor je...

Bij Söderhamn gaan we er even af in de hoop bij de kust te komen, maar de stad ligt dieper in het land aan een fjord, dat er hier overigens uitziet als een kanaal. We wandelen een eind langs de kade, langs omgebouwde pakhuizen. Er is een viswedstrijd, er lopen tientallen vissers met grote netten en hengels op zoek naar hun stek.
De zee is te ver weg.

Er is een uitkijktoren (voormalige vuurtoren?) en daar rijden we nog even naar toe. Hij ligt op een bergje en via een stevige houten wenteltrap kom je nog een eind hoger. Helemaal bovenop zie je eindeloos veel bomen en in de verte een blauwe streep, de zee. Je zou er moedeloos van worden. We hadden het anders verwacht langs de kust.

We gaan terug naar de E4 en nu komt er wat meer openheid in het landschap en hier en daar zien we een binnenzee of stukje fjord.
Een km of 15 ten zuiden van Sundvall is een camping en daar wordt onze dag weer goedgemaakt met een plekje direct aan het water met uitzicht op de Botnische Golf.
Het is nu 23.45 uur en het begint net te schemeren!