Verder zonder gas - Reisverslag uit Vilhelmina, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Verder zonder gas - Reisverslag uit Vilhelmina, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Verder zonder gas

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

29 Juni 2011 | Zweden, Vilhelmina

woensdag 29 juni 2011 Vilhelmina (Z) - Östersund (Z) 253 km

De machinist van de trein langs onze overnachtingsplek aan het meer, vindt het wel leuk om ons (en de 2 andere campers) om half zeven wakker te fluiten. Gelukkig toch weer even in slaap gevallen. De was die ik gisteravond langs de auto heb gehangen is droog.

Als ik water wil koken voor de thee blijkt het gas op te zijn. Nu hebben we niets meer, er lekt beslist ergens gas weg. We gaan op zoek. Eerst in Vilhelmina naar het Turist Center, gevestigd in het enige mooie gebouw dat we hier zien.
Zoals verwacht zegt ze dat we maar bij een tankstation moeten proberen.

Het is prachtig weer, heel warm. We rijden verder naar Dorotea (leuk hè) en drinken er koffie op een leuk terrasje. Bij een tankstation informeren we weer en daar zeggen ze dat we in Östersund wel iets kunnen vinden. Da's mooi, daar gaan we nou net naar toe.

We steken weer diverse grote rivieren en meren over, of rijden er een stukje langs. De bermen zijn een lust voor het oog vandaag, zoveel verschillende soorten en kleuren. Hoezo, tuinieren op kleur. Niets is mooier dan alles wat de natuur verzint, door elkaar te zien.
Klokjesbloem, margriet, duizendblad, viooltje, klaver, rolklaver, wikke, boterbloem, koekoeksbloem, akelei, wilgenroosje, monninkskap, lupines, paarse distel, orchideeën, fluitekruid, geranium en dan nog al die waarvan ik de naam niet weet.
Het restant van de lente wordt bijna bedolven onder de zomerweelde.

Op een bepaald moment zien we dat de auto (ver) voor ons stilstaat. Er is net een familie kraanvogel overgestoken en wij zien nog net pa of ma overvliegen.
Eenmaal in Östersund worden we naar diverse tankstations verwezen, maar helaas ons soort flessen hebben ze niet en vullen doen ze niet.

Het laatste adres blijkt vlak naast de camping die we eigenlijk niet zouden nemen, maar dat verandert nu. Goede beslissing, we hebben een mooie plek, met eigen grasveld en een rozenhaag tussen ons en de buren. We zitten tot tien uur buiten.

Mijn elektrische oventje komt nu goed van pas, plakjes champignon, plakjes kip, plakjes brie en plakjes bladerdeeg en klaar is Kees. Komkommersalade erbij, geen gas nodig.
Als we nog weer vrij willen kamperen, moet het vriezertje leeg, want nu kan de koelkast niet meer op gas. We zullen zien.