stadsbezoek Beysehir - Reisverslag uit Beyşehir, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu stadsbezoek Beysehir - Reisverslag uit Beyşehir, Turkije van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

stadsbezoek Beysehir

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

21 Mei 2012 | Turkije, Beyşehir

Vandaag slapen we uit, behalve Wien, die heeft om 09.00 uur de was al aan de lijn. Dat was ik ook van plan, maar ja, het vlees is zwak.
Ik heb gewacht tot na het ontbijt. Een zonnetje en lekker windje om de boel weer droog te krijgen. Vlak voor we naar de stad willen gaan begint het te regenen.
Alles van de lijn, onder de luifel en dan is het weer droog en schijnt de zon.

We lopen naar de weg als er een bestelbusje de parkeerplek opdraait.
De mannen laden een koelkast uit en we vragen of er een dolmus (busje) naar de stad gaat. Niet dus. Taxi dan? Ze vragen aan de kok of hij er een wil bellen.
Dan zeggen ze dat ze nog iets weg moeten brengen verderop en dat we dan op de terugweg wel mogen meerijden. Ondertussen komt de kok naar buiten en roept taxi OK.

We wachten en wachten en dan komt inderdaad de bestelbus terug en de taxi is er nog niet, dus we klimmen in de laadruimte en worden keurig in de stad afgezet.

De stad op zich is niet bijzonder, we kijken wat winkeltjes, allemaal simpel. Al snel worden we aangesproken door een Turk die in Baarn woont en heeft gewerkt.
Hij is met pensioen en is afwisselen d 6 maanden in Turkije en 6 maanden in Nederland, waar kinderen en kleinkinderen wonen.

Een aantal straten verder is het een jongeman op een brommer die ons welkom heet in zijn land. Hij blijkt taxichauffeur te zijn geweest in Alkmaar en Heerhugowaard en weet waar Lutjwinkel en Nieuwe Niedorp liggen. Apart toch.
We hebben een heel gesprek met hem. Hij heeft nu een winkel in babyspullen winkel in.

Een man die in Keulen en Bonn heeft gewerkt brengt ons naar de antieke sluizen, waar we meteen een hapje gaan eten.
We krijgen elk een vis in een hete aardewerkschotel, 2 salades en 4 grote lappen brood. Het totaal aantal citroenpartjes dat hierbij gaat is ongeveer 30.

Hier worden we aangesproken door een man die 20 jaar in München en Ulm heeft gewerkt. Hij vertelt een heel verhaal over een ongeluk met zijn been, iets met zijn hoofd en ook nog zijn hart.
We verstaan niet alles door het lawaai van het water dat door de sluizen raast.

Een wandeling door het park, wat babbelen met een paar jongens en dan op zoek naar een taxi. Uiteindelijk lukt dat en we worden keurig thuis afgeleverd. Er zijn 2 campers bijgekomen.
Het is de hele dag verder droog en zonnig geweest. Onze meegenomen jassen en paraplu's hebben geen dienst hoeven doen.

Tegen de avond wordt het weer koud en we trekken ons terug in onze huisjes.