Dag van de arbeid in Marokko - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Dag van de arbeid in Marokko - Reisverslag uit Merzouga, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Dag van de arbeid in Marokko

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

01 Mei 2013 | Marokko, Merzouga

01 mei 2013 Merzouga

Vanochtend werden we verblijd met 2 stokbroodjes en 3 donuts voor het ontbijt.
We hebben net tijd om ze op te eten, want de auto's voor onze excursie staan al klaar.
Mohamed zijn tijd is weer enigszins anders dan de onze, maar dat ligt geheel aan hem.

We gaan met een 4x4 drive door de Sahara crossen en dingen bekijken. Een van de Franse stellen gaat ook, zij hebben een auto met chauffeur. Wij hebben een auto waarvan de chauffeur achterin als gids meerijdt, terwijl eerst Ruud en daarna Piet achter het stuur zit.
Het begint vrij onschuldig met wat halfverharde weg, maar dan wordt het echt zandcrossen. Ruud, en later Piet, geniet met volle teugen en het gaat erg goed. Af en toe is het even lastig, omdat Hassan het verschil niet kent tussen links en rechts en Ruud een paar keer de verkeerde kant op stuurt.
Toch blijft hij op zeker moment in het zand steken. Met wat graafwerk en een paar matten komen we er weer uit.

Onze eerste stop is bij de plek, waar tot een aantal geleden de etappe Merzouga - Ouagadouga van start ging. Op de berg achter ons zat dan de verzamelde pers om de (vracht)auto's en motoren over de duinen te zien aankomen.
Moet een indrukwekkend gezicht zijn geweest. Mohamed heeft horen fluisteren, dat de race wellicht terug komt naar Afrika.

Volgende stop een nomadenkampje. Na de grote overstroming in dit gebied in 2006, waren de nomaden weg, maar nu beginnen ze voorzichtig terug te komen. Behalve hun hoofdtenten en lemen keuken zijn er allerlei hutjes van stokken of golfplaat met kleden erop.
Dierenverblijven of voorraadkamers?? Een paar mannen zijn net bezig een geit te slachten. Er zijn twee baby's, ze liggen buiten in de schaduw, terwijl de vliegen op hun gezichtjes zitten.
In de verte de bergen, die Marokko van Algerije scheiden.

Hierna een flink stuk door de zwarte woestijn. Hier liggen de zwarte brokjes steen van de voormalige berg op de zandlaag. Een prachtig gezicht, deze zwarte vlakte, met daarachter de oranje duinen.

Via een in 1939 verlaten mijnwerkersdorp ( van een loodmijn) komen
we bij een nog in bedrijf zijnde kleine loodmijn. Hier mogen we even in de smalle schacht kijken (pas op, niet zo dicht bij de rand!). Een eng laddertje gaat er naar beneden, waar kennelijk mannen aan het werk zijn, want er komen volle emmers naar boven via de lier en een jongeman via het laddertje. Het is zwaar en ongezond werk.

Heel bijzonder is ook de volgende stop: een schildpadden"mijn". Op deze plek was ooit water, dat kennelijk snel is verdwenen, want er liggen allemaal schildpad fossielen. Ook heel veel ammonieten en trilobieten. Ze liggen letterlijk voor het oprapen. We laten ons niet onbetuigd.

Theedrinken doen we hierna bij de Gnaoua. Afstammelingen van een stam uit o.a. Centraal Afrika, die in een keurig schoon dorp optreden met zang en dans. Bij de thee worden pinda's geoffreerd, maar die mogen we van Mohamed niet eten. Niet goed voor de ingewanden.

Laatste verrassing van de excursie is het Dayet Srji, het flamingomeer. Er staan inderdaad heel wat flamingo's. Ver weg, want de waterhoeveelheid is al flink afgenomen.
Terug naar de blauwe gazelle, waar een heerlijke maaltijd voor ons klaar staat. Het was een tocht die zeer de moeite waard was.

Het is een warme dag vandaag, dus in de schaduw lezen, schrijven, foto's uitzoeken enz. Misschien moet het zomerdek er maar weer op vannacht.

• 02 Mei 2013 - 09:30

Aayl:

Opa lijkt wel een inheemse!

• 02 Mei 2013 - 11:59

Bertenriet:

Wat een bijzondere tocht!! Schitterend om dat mee te maken! Geniet ervan! Ik ga zaterdag voor een weekje naar Genève, naar vriendin Ria. Ook leuk!

• 02 Mei 2013 - 13:16

Lennard:

Gaat volgens mij hartstikke goed daar in Marocco. Bijzonder land. Doet me denken aan mijn Aardrijkskunde examen onderdeel. Marocco was toen een verplicht onderdeel en vlak voor het examen nog alle plaatsnamen in het hoofd gestampd. Nooit hoeven te gebruiken, maar nu dan eindelijk toch een klein beetje.

Veel plezier verder.

• 04 Mei 2013 - 18:19

Sonja:

Ondertussen in Velserbroek: we zijn vanmiddag naar Broek op Langedijk gereden om een grote vlag te kopen die we vanavond halfstok kunnen hangen, het is 4 mei. De man die hem ons verkocht hoorde dat we het leuk vonden om een eindje te rijden en hij wees ons op het rijk der duizend eilanden. Misschien moet ik toch maar rijk worden, het lijkt me wel wat, je eigen huis op je eigen eilandje.

• 13 Mei 2013 - 15:21

Liesbeth-Cees:

hallo Biggit-Ruud/ Piet en Wien.
    Wat beleven jullie weer leuke ,mooie dingen.
    Het crossen in zand lijkt me vreselijk maar is ook aan liefhebbers voorbehouden.
    Geniet nog van alle belevenissen. Vooral blijf ons op de hoogte houden, leuk om het te volgen.
    Groeten Cees en Liesbeth