Muurschilderingen - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Muurschilderingen - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Muurschilderingen

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

19 Mei 2013 | Marokko, Mohammedia

19 mei 2013 El Jadida - Mohammedia 140 km

Ongeveer 16 km ten noorden van El Jadida ligt Azemmour, een stadje met een volgens mijn reisgids weinig bezochte medina, die toch wel de moeite waard moet zijn. We gaan er kijken en we hebben geluk, vandaag is de laatste dag van een 3-daags muurschilderfestival.

Als we willen parkeren worden we aangesproken door een Marokkaan die in Haarlem is geweest, haring lekker vindt en ons de weg wijst naar een betere parkeerplek. Hij vertelt ook dat Azemmour het oudste stadje van Marokko is. Heel prettig, zulke mensen.

Vanaf de grote parkeerplek is het niet ver lopen naar de oude stad. Mooie oude muur eromheen. Binnen zien we al snel de eerste muurschilderingen. Er zijn hele mooie bij, sommige graffiti-achtig, andere realistisch. Dat het tapijt dat naast een winkeltje op de muur hangt niet echt is, zien we eerst niet eens.
Het is inderdaad een aangename medina, zonder souvenirwinkels, die nu nog extra aantrekkelijk is.
We drinken koffie op een terras buiten de poort en het is altijd weer leuk om te zien hoeveel verschillende types er rond lopen.

Vanaf hier pakken we de tolweg op naar Mohammedia, 25 km noordelijk van Casablanca. Het landschap kun je in elk willekeurig land tegenkomen. De buitenwijken van Casablanca zien er weinig welvarend uit. De platte daken van de huizen aan de zeezijde van de snelweg staan vol met satelietschotels. De platte golfplaat daken van de "huizen" aan de landzijde liggen vol met stenen en rommel om ze op hun plaats te houden.
De camping in Mohammedia ligt weliswaar aan het strand, maar het plasje water dat tussen de rotsen en het strand ligt ziet er weinig aanlokkelijk uit. De golven beuken al sinds eeuwen op de vulkanische kust.
De wind is nog steeds koud en zodra de zon achter de bomen verdwijnt wordt het onaangenaam buiten.

• 19 Mei 2013 - 23:27

Aayl:

Koud? Vandaag waterfeesten met 10'' water, dappere kinderen die tijdens de waterfeesten onderling de strijd aangaan. Pinkster in niedorp, soms heerlijk, soms niet!

• 19 Mei 2013 - 23:28

A: