Toledo, mooie stad - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Toledo, mooie stad - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Toledo, mooie stad

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

25 Mei 2013 | Spanje, Toledo

25 mei 2013 Toledo

We nemen de bus naar de stad. Bij het eindpunt is een verkooppunt van kaartjes voor de hop on- hop off bus, die kopen we meteen. We kunnen ook meteen met de bus van 10.40 uur mee.
De bus gaat een klein stukje door de stad (evenals de reguliere bus) en dat is in de smalle straten met de tegemoetkomende bussen, passen en meten. Het lijkt niet te kunnen, maar het gaat toch.

De rest van de tocht gaat om de stad heen; eerst naar het station en dan naar verschillende punten vanwaar je een mooi gezicht hebt op de stad.
Eigenlijk is de oude stad niet zo groot, hij ligt in een bocht van de Taag en langs de rivierloze kant is later een stadsmuur met mooie poorten gebouwd. Zoals zoveel van deze steden ligt hij op een berg, waardoor je veel gebouwen kunt zien vanuit de verte,
In de stad zelf zijn veel kleine, smalle straatjes, waardoor je net als in de souks snel je oriëntatie kwijt bent.

Bijna aan het eind van de bustour worden we de bus uitgezet en moeten het laatste stuk lopen. Er staat iets te gebeuren, de weg is afgezet. We drinken we koffie op het grote plein (Zodocover) en merken dat er iets te gebeuren staat. Na lang wachten horen we muziek en vervolgens komen er een aantal regimenten soldaten in gestrekte pas en met strakke blik voorbij marcheren. Het voornamelijk Spaanse publiek klapt op de maat mee.
Ik moet erg lachen als ik een lange slanke, zeer strak kijkende militair met vlag zie lopen naast een korte oudere Don Quichote-achtige soldaat. Het contrast is zo groot.
Voor je het weet is het alweer voorbij en herneemt het leven zijn normale loop.

Ook wij lopen verder en wel naar de grote kathedraal. Groot is een te klein woord; hij is immens. Het is een en al protserigheid. Als gebouw kan ik het wel waarderen, maar wat ze er allemaal ingepropt hebben...
We hebben allemaal een audio-guide en daardoor zijn we er toch nog een hele tijd zoet.

We zijn nu wel toe aan een lunch en zoeken een restaurant terwijl we vast richting het El Greco museum lopen. We raken geregeld de weg kwijt. Overal (souvenir)winkels, zwaarden- en messenwinkels (Toledo staal) en marsepeinwinkels. Restaurants hebben allemaal een dagmenu voor € 10,-; 3 gangen + wijn/bier/water. Heel handig.

Het moeilijk te vinden El Greco museum bestaat uit een woonhuis (zoals men denkt dat het had kunnen zijn), een aantal zalen met zijn schilderijen, een tuin en ondergrondse gewelven. We hadden iets meer museumachtigs verwacht, maar het is wel interessant.
Via een iets andere route lopen we door de mooie oude straten terug naar de het plein, waar we met een kop koffie de tijd doden tot de bus vertrekt.
Deze stad verdient een tweede bezoek, er is nog veel meerl te bezichtigen en er hangt een prettige sfeer.

Terug op de camping bieren we en omdat we morgen elk onz' weegs gaan eten we deze laatste keer samen. PiWi willen nog even zwemmen in de Middelandse Zee, wij moeten op huis aan.

• 25 Mei 2013 - 23:16

Sonja:

Gaan jullie ook nog langs Granada of zijn jullie daar al geweest? Wij zijn inmiddels heelhuids thuis.