terug naar de kust - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu terug naar de kust - Reisverslag uit Préveza, Griekenland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

terug naar de kust

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

24 Mei 2014 | Griekenland, Préveza

24 mei 2014 Ioaninna (Gr) - Préveza (Gr) 124 km

Gisteravond hadden we een grote supermarkt gezien en een gaswinkel en daar lopen we voor vertrek eerst naar toe. De gaswinkel helpt niets, maar de boodschappen zijn binnen.

Om 11:30 uur gaan we dan richting Dodoni, waar een oud amfitheater te bezichtigen is. Het is licht bewolkt en al snel breekt de zon door.
De geschiedenis van Dodoni gaat ver terug met heilige plaatsen van diverse richtingen (Dione, Zeus, Christus) en het theater. Waarschijnlijk heeft de crisis hier toegeslagen, want de werkzaamheden lijken al enige stil te liggen.
Het ziet er oud (is het ook), vergeten en verwaarloosd uit. De plaats en de bloemenweiden zijn eigenlijk het mooist. We lunchen hier ook maar meteen en dan op naar de kust.

We moeten weer door de bergen, maar niet zo steil. Prachtige rit, met onderweg een heel smalle kloof. Als we daar uitkomen zien we links een bergtop met een groot gat er doorheen, waar een kruis in staat.
De laatste 20 km zijn vlak kustgebied. De camping is bijna leeg. Heel veel bomen voor de schaduw. Bij het receptiegebouw een prachtig rood bougainville-afdak.
Als we ons geïnstalleerd hebben blijken we de helft van een moerbeiboom boven ons grondgebied te hebben. De witte vruchten ploffen met regelmaat naar beneden. Ze zijn erg vochtig en plakken vreselijk aan je schoenen.

We lopen naar het strand en Ruud en ik gaan zwemmen. Het is hier iets warmer dan in Albanië, maar net zo ondiep.
Als de zon weg is wordt het onder de bomen fris en gaan we naar binnen. Eten, foto's uitzoeken, sudoku maken enz.

• 27 Mei 2014 - 17:30

Sonja:

moerbeiboom associeer ik met zijderupsen, geen idee hoe die bomen of hun vruchten er uit zien.
    Bij de laatste foto krijg ik associaties met schaatsen .... het Spaarne bevroren en rietpluimen in het licht van de ondergaande zon.
    Ik hoop dat de weergoden jullie vanaf nu wat gunstiger gezind zijn.

• 27 Mei 2014 - 21:24

Jan En Lisa:

Spannende reis hoor. Die haarspeldbochten zijn wel erg krap bemeten zo te zien maar de stuurmanskunst van jullie is zo langzamerhand legendarisch geworden daar komen jullie makkelijk doorheen.
    Mooi stukje Griekenland waar jullie nu zijn. Fijne reis verder en maak nog meer mooie foto's nu je in het oude Griekenland bent. Denk niet dat je van de locale overheid iets mee kan nemen in de vorm van een amphor of zo, dat zijn kunstschatten die daar wel moeten blijven.
    Nu ik toch on line ben......Sonja goede reis naar Berlijn en geniet er van.