19 mei 2016 - Reisverslag uit Karlsruhe, Duitsland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu 19 mei 2016 - Reisverslag uit Karlsruhe, Duitsland van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

19 mei 2016

Door: Birgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

19 Mei 2016 | Duitsland, Karlsruhe

Donderdag 19 mei 2016

Gisteravond begon het te regenen en dat is de hele nacht doorgegaan. Als we rond negen uur vertrekken drupt het nog wat na, maar verder valt het mee. We gaan net als op de heenreis in slakkengang de 12 km van Ponte Tresa naar de snelweg. Weer langs de eindeloze rij tankstations; de brandstof is er tientallen centen goedkoper dan in Zwitserland.

Het is slechts 11 C en droevig weer. In Zwitserland is het net of we in een hogedrukpan rijden, om ons heen stijgen de dampen langs de berghellingen omhoog. De regen van gisteren komt in de vorm van talloze watervallen terug naar beneden om weer gerecycled te worden. We hopen dat het weer beter zal zijn als we uit de Gotthardtunnel komen, maar het tegendeel is weer. Het blijft somber, in heel Zwitserland.

Pas als we in Duitsland komen begint het langzaam op te klaren en tegen tijd dat we op de camperplaats bij Karlsruhe aankomen is het droog en zonnig. De plek zelf is gewoon een halfverhard parkeerterrein, zonder voorzieningen, langs de Rijn. Een gewone brug en een spoorbrug over de Rijn zorgen voor een hoop lawaai, maar aan de kant van het camperterrein staan bankjes met uitzicht op de langsvarende boten. We genieten ervan met een biertje erbij.

Daarna volgen we het bord Schiff-Restaurant “Vater Rhein” en komen, vlakbij, uit bij de jachthaven. We besluiten er te gaan eten en krijgen een degelijk Duits menuboekwerk, met gerechten variërend van Würstel met Pommes tot gebakken forel en snoekbaars. Geen primo en secondo piatti en geen pizza, heerlijk. Een echte salade, niet alleen groene blaadjes. Sorry als ik tegen schenen schop, maar we waren er aan toe. Heerlijk gegeten en prettig gezeten.

Thuis nog wat lezen en later, ondanks het snelweglawaai toch snel in slaap gevallen.