Hoor, de wind waait in de bomen - Reisverslag uit Lycksele, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Hoor, de wind waait in de bomen - Reisverslag uit Lycksele, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Hoor, de wind waait in de bomen

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

04 Juni 2011 | Zweden, Lycksele

zaterdag 4 juni 2011 Bispgarden (Z) - Lycksele 293 km

We hebben even getwijfeld of we hier een dagje zouden blijven, maar het begint vreselijk te stormen en een beetje te regenen, dus we gaan maar verder.
Voor we vertrekken laat ik een leuk grijs balletje met een gat erin aan Ronald zien. Oh, zegt hij, dat is een wespennest, die heb ik net uit de WC gegooid. Gauw weggooien dus.

De supermarkt in Bispgarden kunnen we niet vinden, evenmin als de watervallen met mooie wandeling en hangbrug, waar we volgens Jolanda langs moeten komen.
Niet goed opgelet kennelijk. Goede reden om nog eens aan te leggen daar. Er kan hier namelijk ook prima gekanood worden op de rivier. Er zijn onderweg uitstapplekken met overnachtingshutten.

De boodschappen doen we nu in Sollevtea, een stadje 44 km verderop. Het zand waait ons om de oren en in de mond. Een rek met kleding ligt ondersteboven op straat.
Terug in de auto doen we een kopje koffie en probeer ik weer te internetten. Net als de afgelopen 3 keer wordt ik wel verbonden met de free networks, maar kom er niet op. Waarom snap ik niet, er wordt niet om een code ofzo gevraagd.

Het bergachtige landschap is mooi, helemaal als we het stuk toeristische route volgen langs de Angerman rivier.
Veel takken, bladeren en hier en daar een omgevallen boom op de weg. Het blijft stormen.

De picknickplek ligt weer aan het water en ondanks de wind eten we buiten. De ham waait van het brood. Veel velden zien geel van de paardebloemen. Langs de rivier ettelijke waterkrachtcentrales met bijbehorende stuwdammen. Sommige zijn van Vattenfall, dus wij weten nu waar onze stroom vandaan komt.

Even over 4-en gaan we over de grens met Lapland. Nu staan de plaatsnamen in 2 talen op de borden. Veel grote meren; als de zon even weg is, zien ze er dreigend donker uit, met witte schuimkoppen op de golven. Ruud ziet plotseling een parelduiker in het water. Hij kent de vogel alleen van een plaatje en is blij hem nu in het echt te zien. Met 24x zoom krijgt hij hem zelfs op de foto.

Omdat de reis voorspoedig gaat, rijden we door tot Lycksele, daar is een camping met Wifi. Ik rij voor het eerst een stuk met Dodo, het is even wennen, zeker met deze wind, maar omdat het zo verschrikkelijk rustig is op de weg, is dit een mooi oefenterrein voor me.

De camping is mooi, ligt aan de rivier en het is er druk. Onverwacht druk, volgens de receptioniste. Heel veel campers en een grote motorclub. In het restaurant maken we gebruik van het buffet; vrije avond voor mij.
Ik koop internet tijd en gelukkig werkt het.

• 05 Juni 2011 - 18:05

Sag:

Go mama, go, mama.... goed van je dat je nu ook geDodood hebt!!

• 05 Juni 2011 - 18:20

Sag:

De foto's zijn echt schitterend, wat een pracht natuur daar toch. Ik ben benieuwd naar Lapland.

Hier stonden we al om 8 uur op de markt, prachtig plekje bij de bakker voor. Kir tegenover ons op de andere hoek. A plekken dus. Tot half 11 ging het goed daarna zijn we weg geregend. De kleden van oma, de bruine plaid, waterkannen, rollator, geldkistje en een boekje verkocht. Inclusief mijn spullen en die van Leen hebben we € 78,30 verdiend. Jammer dat we maar tot 11 uur konden blijven staan, het was echt niet meer te doen in de regen. Gek genoeg wilde niemand die mooie oude Puch poster kopen, dus die krijg je weer terug pap ;-)

Gezellig was het wel zo met ons allen. De mannen hebben op 6 kinderen gepast en dat ging allemaal prima, we kregen zelfs nog warme home made appeltaart van Mel. Wat ik niet heb kunnen verkopen gaat naar de bejaardensoos, die houden ook een markt voor het goede doel.

Veel plezier, zeker op de 8ste.
    Kus, Sag

• 18 Juni 2011 - 15:20

Marion:

dag ruud en birgit , leuk jullie weer te volgen.
    vrienden van ons kopen in zweden een dongel en dan gaat internetten overal en nergens op elke plek, is niet zo heelduur, geloof 20 euro per 4 weken

groetjes marion ten cate