Langzaam door Lapland - Reisverslag uit Skellefteå, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Langzaam door Lapland - Reisverslag uit Skellefteå, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Langzaam door Lapland

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

05 Juni 2011 | Zweden, Skellefteå

zondag 5 juni 2011 Lycksele (Z) - Skelleftea (Z) 167 km

In de loop van de nacht is de wind gaan liggen en vanochtend schijnt de zon, dus we nemen het ervan tot 12 uur. we zijn niet de enigen, er staat een rij voor de receptie om uit te checken.

Het landschap is vrijwel hetzelfde als gisteren, bossen, meren en heel erg verlaten. Af en toe een dorpje (gehucht) met rode huizen, dat geeft wat kleur. De rode "verf" voor die huizen wordt gemaakt van lijnolie, gemengd met een rode kleurstof uit een mijn in een bepaald dorp. De verf heeft de naam van dat dorp. Volgens Ronald hoef je daarmee maar eens in de 15 à 20 jaar te verven.
Misschien moeten we ons huis en de bijgebouwen ook maar rood schilderen.

In Boliden gaan we naar een mineralen en mijnmuseum, maar dat is pas vanaf 8 juni open. In de omgeving zijn allerlei andere dingen die met mijnbouw te maken hebben, onder meer een kabelbaan van 14 km waar je in kunt. Voor de volgende keer.

We komen even over drieën op de camping aan en hebben ons net geïnstalleerd in het zonnetje, als Piet en Wien aankomen. De rest van de middag heerlijk in de zon gezeten.
Gratis internet dat werkt, heel plezierig.

's Avonds nog een rondje geklaverjast met Piet en Wien. Ruud en Wien hebben gewonnen.

• 05 Juni 2011 - 20:56

A:

Niet vergeten te genieten hé! Vanonder de TL balken op kantoor lees ik, jullie zijn bevoorrecht.

• 06 Juni 2011 - 13:37

Wil En Mieke:

En wat een geweldige voorjaarskluifjeszwam!