Lapland is warm - Reisverslag uit Arjeplog, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu Lapland is warm - Reisverslag uit Arjeplog, Zweden van Ruud en Birgit Fortgens - WaarBenJij.nu

Lapland is warm

Door: ruudenbirgit

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Birgit

06 Juni 2011 | Zweden, Arjeplog

maandag 6 juni 2011 Skelleftea (Z) - Arjeplog (Z) 230 km

Al weer een zonnig begin van de dag; buiten ontbijten geeft toch echt het kampeergevoel. Vanaf hier gaan we westwaarts, richting Noorwegen.
Het eerste stukje is hetzelfde als gisteren, maar vanaf Boliden nemen we de 95 richting Bodo (N). als we langs een meer gaan staan om koffie te drinken, komen ook Piet en Wien erbij.

In het gebied waar we nu door rijden wordt veel hout gekapt en er zijn veel kale hellingen. We komen door Glommerträsk, een flinke plaats, en daar zien we, net als onderweg, de Zweedse vlag fier waaien. Het is vandaag een nationale feestdag en iedereen is vrij.

Het stadje Arvidjaur heeft een schitterende kerk en we stoppen even om foto's te maken. In de verte zien we de eerste bergen met sneeuw en we komen regelmatig auto's met sneeuwscooters erachter tegen.

Bij de Langträckalven vinden we een perfekte picknickplek aan de rivier.
Misschien niet zo vreemd, maar bij het woord Lapland heb ik altijd een beeld van sneeuw en kou voor ogen, maar vandaag is de warmste tot nu toe; blote-armen-en-benen-weer.

Waarschijnlijk heeft iedereen die net als wij op vakantie is geweest in Noorwegen en Zweden, elanden en rendieren alleen op de waarschuwingsborden gezien. Groot is dan ook onze vreugde als er opeens een kudde jonge rendieren op de weg loopt. Fotomoment!

We eindigen vandaag in Arjeplog, bijzonder gelegen aan en tussen enorme meren. Een mooi kerkje aan het meer. De camping is iets verderop.
De campings op deze hoogte hebben nu nog niet veel kleur en fleur, omdat de sneeuw er net weg is. Hier zijn veel stuga's en asfalt of grind.

's Avonds nemen Piet en ik overtuigend revanche voor gisteren.

• 18 Juni 2011 - 15:23

Marion:

mooie foto,s gemaakt deze dag , groetjes